Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn bruikbare, algemeen verkrijgbare, voedingsmiddelen waarmee je kunt zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt (zie ook toelichting)?

Wegens omstandigheden wil ik graag veel meer vezels eten (hoewel ik volgens mij al aardig op weg ben).

Ik zoek dan eigenlijk voedingsmiddelen die niet al te veel energie leveren, maar wel een flinke dosis voedingsvezels toevoegen, hoe meer hoe beter eigenlijk.

Heeft hier iemand goede ideeën over en over welke voedingsmiddelen hebben we het dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je alleen extra vezels wilt en niet extra energie, denk ik dat je in de richting van zemelen moet kijken. Die bestaan namelijk voor 40 of misschien wel meer dan 50% uit voedingsvezel (bronnen verschillen) en nauwelijks calorieën.
Volgens mij is dit het meest vezelrijke voedsel.
Je moet het daarom ook rustig aan doen daarmee, een te grote hoeveelheid maakt dat de wc-gang moeilijk wordt.
1 eetlepel levert al 4 gram vezel op (de dagelijkse behoefte is 30-40 gram).

Je hebt zemelen van verschillende graansoorten. Tarwezemelen hebben ze gewoon bij de AH en misschien ook wel bij andere supermarkten. Haverzemelen verkopen ze oa. in biowinkels.

Door (soja)yoghurt of havermout is gebruikelijk, maar je zou ze in principe wel door elke maaltijd moeten kunnen gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Dat klinkt goed, ik zal eens bij de winkel kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt xxchocolaatje en bedankt voor het meedenken, maar als ik op een dag zeg maar 50 gram zemelen zou eten dan bestaat (zoals ik het nu begrijp) meer dan de helft van dat gewicht uit vezels en dan kan ik die paar honderd calorieën er ook wel bij hebben.
Ritsuka
13 jaar geleden
Goeie suggestie +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@xxchocolaatje: Bestaat er voedsel dat per gram vezel dat het levert minder calorieën bevat dan zemelen? 100 gram zemelen is heel veel zemelen hoor, het is heel licht. @mlodewijk: 50 gram zemelen levert al 20 gram vezels of meer op. Aangezien de ADH maar 40 gram is (voor vrouwen zelfs 30 gram) en je waarschijnlijk al een flink deel daarvan uit je voedsel haalt, kom je misschien op teveel vezels uit, en dat is ook niet gezond.
Sowieso zou ik extra vezels nemen rustig opbouwen want je stoelgang moet eraan wennen, bijvoorbeeld in het begin 1 eetlepel zemelen per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het zelf al, er bestaan inderdaad wel wat voedingsmiddelen die dezelfde hoeveelheid vezel leveren voor een kleinere hoeveelheid calorieën. Uitgaande van dat de waarden op voedingswaardetabel allemaal kloppen (er staat wel eens een foutje in, maar ik heb niet zo'n zin ze allemaal te gaan controleren) bevatten bijvoorbeeld tuinkers, rauwe andijvie en gedroogde shiitakes minder calorieën per vezel. Ik heb lang niet alles bekeken, dus er zullen er nog wel wat meer zijn.
Dit zijn zeker heel goede bronnen, maar je moet er denk ik wel een grote hoeveelheid van eten wil je bijvoorbeeld 5 gram vezel eruit halen. Als onderdeel van je voedingspatroon is dat zeker een heel goed idee. Als je met weinig maatregelen toch flink extra vezel wil nemen, zijn zemelen denk ik wel handiger, omdat je dan een paar lepels kan gebruiken in plaats van een heel bord extra te moeten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de aanvullingen Fynnya, sowieso lijken zemelen als toevoeging aan bijvoorbeeld een bakje yoghurt of zo me een goede oplossing, ik ga ook echt niet met 100 gram beginnen, eerst maar eens een klein beetje en als het werkt dan kijk ik wel of ik meer nodig heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn natuurlijk meer bruikbare antwoorden gegeven, maar ik vind dit antwoord het beste.

Andere antwoorden (9)

Ik maak zelf gebruik van Brinta, dit mix ik door mijn ontbijt van muesli met yoghurt. Zo proef je het niet, maar krijg je wel extra vezels.

Toegevoegd na 36 seconden:
Zorg ook dat je voldoende water drinkt, zo hebben de vezels meer effect.
(Lees meer...)
Ritsuka
13 jaar geleden
ik weet wel een paar voeding middelen waar veel vezels in zitten maar energie weet ik niet, beschuit en banaan zit veel vezels in, dit eet ik altijd als ik aan de diaree ben en dan ben ik er ok zo weer van af
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord is All bran ontbijtgranen
en het is goed te eten en werkt perfect.

succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vezels zitten vooral in groente, fruit, aardappelen of brood.

Gevonden op onderstaande interessante pagina...

Toegevoegd na 27 seconden:
En aangezien voornamelijk groente en fruit weinig calorieën bevatten......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral BRUIN brood!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral VOLKOREN brood. Dat bevat een stuk meer dan bruin brood (en dat op zijn beurt weer een stuk meer dan wit brood), ook bij bruin brood is een deel van de vezels weggehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Fynnya - veel mensen denken dat 'meergranen' bijvoorbeeld top is, maar alleen als er volkoren opstaat is het volkoren, en dat is echt het brood met de meeste voedingswaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn er eigenlijk ook supermarkten met volkoren meergranenbrood?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt die term nooit gebruikt, 'meergranen' is doorgaans gewoon bruin met wat pitten dat beter klinkt dan 'bruin'.
Je hebt wel allerlei 'grof volkoren'-varianten met pitten, zaden, en andere toevoegingen.
Roggebrood, zilvervliesrijst, rauwe groente (sla). Op deze site staat onderaan een lijst met vezelrijk voedsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een reformwinkel zemelen kopen. Door bijv. je yoghurt doen. Niet te pruimen :-) maar wel goed voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brocolie bevat veel vezels en een sinaasappel is ook zeer vezelrijk.
Wel voldoende drinken anders hebben deze vezelbommetjes geen waarde voor je darmen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Peulvruchten zijn een goede bron van vezels en zeer divers te gebruiken en klaar te maken en bovendien caloriearm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding