Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is wit brood echt zo ongezond?

Hallo,

Vroeger nam ik voor ontbijt meestal bruin brood. Momenteel eet ik voor ontbijt alleen nog maar wit brood. Ik vraag me dan ook af of het eten van alleen wit brood ongezond is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Witbrood is een geraffineerd voedingsproduct. Het is gemaakt door bloem volledig of nagenoeg volledig uit te zeven. Juist de voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid, vezels, vitamines en spoorelementen zijn eruit verwijderd.

Denk niet dat je er veel beter aan doet door bruinbrood te eten. De enkele vezel die in die witte bloem terug gedeponeerd is draagt nauwelijks bij aan je gezondheid omdat vergeten is om de vitamines en de spoorelementen eraan toe te voegen.

Alleen volkorenbrood levert alle voedingsstoffen uit de hele graankorrel en daarmee een bijdrage aan je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Witbrood is niet per definitie ongezond. Bruinbrood of volkorenbrood is alleen gezonder, omdat deze meer vezels bevatten. Nederlanders hebben vaak moeite om voldoende vezels te eten.

Per dag wordt aangeraden 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. Dit is veel en is voor veel mensen moeilijk om te halen. Daarom is het aan te raden volkorenbrood te eten in plaats van witbrood.

Witbrood bevat gemiddeld 0,8 gram vezels per sneetje en volkorenbrood 2,4 gram. Dit is aardig wat als je er van uit gaat dat de gemiddelde Nederlander minstens 4 boterhammen per dag eet. Bovendien bevat witbrood ongeveer 10 kilocalorieën extra per sneetje. Ook zit in bruinbrood meer ijzer dan in witbrood.

Vezels zorgen ervoor dat je darmen beter werken. Hierdoor krijg je een betere stoelgang en wordt het risico op darmkanker kleiner. Ook zijn vezels gunstig voor de waarden van het ongezonde LDL-cholesterol in je bloed. Vezels dragen door deze eigenschap bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten en diabetes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het gebrek van voedingsstoffen zitten er ook geen vezels in. En dat is heel slecht voor je darmen. Bij een gebrek aan vezels gaat je stoelgang moeilijker en heb je een grotere kans op darmkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing