Hoe maak ik op een luchtige, leuke manier duidelijk dat ik geen alcohol drink? (zie uitleg)
Ga vanavond op stap met een vriendin, weet nu al dat ik heel vaak moet gaan uitleggen dat ik niet drink.
"Ik ben zo toch ook gezellig" is mijn standaard antwoord, maar heeft iemand anders misschien een leuk idee.
Want ik wordt er soms niet goed van van dat, ach eentje kan toch wel, en alle andere manieren om je over te halen om toch alcohol te drinken. Hoe later op de avond hoe erger dat wordt.
Ik rij natuurlijk, maar zelfs dat doet mensen niet stoppen om je toch te willen laten drinken.
Ben dus eigenlijk op zoek naar een pakkende uitspraak waarop niet verder gezeurt wordt :)
Bv; hun: biertje? Jij: colaatje, lekker!
Nee dank je ik ben zo ook wel gezellig, o maar eentje kan toch wel....... en zo gaat dat dan vaak nog even door.
Niet de afwijkende bestelling, maar gemiep over geen alcohol leid tot zeuren.
Volgens mij spelen hier 2 dingen.
1. Volgens veel mensen is alcohol smaakloos. Er zijn zoveel smaken drankjes dat "niet lusten" moeilijk staande gehouden kan worden. Dot argument(voor veel mensen als zeuren opgevat) leid tot (terug) zeuren.
2. Je hebt trek in een colatje. Niet omdat er geen alcohol in zit. Maar omdat je daar trek in hebt. Bij communicatie trainingen wordt herbenoeming ook wel: de grammofoonplaat genoemd. Gewoon je bestelling herhalen. Stellen ze toch vragen? De juiste reden is: omdat je er trek in hebt, en niet een hoop gemiep over alcoholvrij.
Nu hebben we het echt over volwassenen?? Waar bemoeien ze zich mee, en wat denken ze wel niet, om even te bepalen wat jij moet drinken!!
Het wordt vooral later op de avond erger, als je 'mede stappers' al flink gedronken hebben.
Gister kwam er een jongen naar me toe, die even naar mijn flesje kwam kijken , was een flesje jus d'orange, "Moest even kijken" zei hij, "dacht wat een onbekend flesje, maar het is gewoon jus d'orange, ik dacht dat het een nieuwe mix was .....:)" Heb gisteravond maar 2 keer hoeven te herhalen dat ik niet wilde drinken, dus dat viel reuze mee...:)
Het heeft een tijdje geduurd, maar uiteindelijk weet iedereen (uit zijn omgeving dan) dat hij niet drinkt. Punt. Hij verantwoordt zich ook niet. Moet ook niet nodig zijn vind ik.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.