Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heet zowel een worst als een pudding "Chipolata"?

Ik vraag me al tijden af wat een (heerlijke) pudding en een (iets minder lekker) worstje met elkaar te maken hebben. Ze heten allebei chipolata maar daarmee houdt de vergelijking op. Wie weet dit culinaire raadsel op te lossen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het raadsel is wat mij betreft nog niet opgelost. Het antwoord van Laiperd komt van Wikipedia, maar dat er "vroeger waarschijnlijk stukjes ui in de pudding zaten" vind ik nergens terug. Lijkt me een eigen interpretatie. Ik laat de vraag nog even open staan in de hoop dat er nog een nieuw antwoord komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Volgens de Etymologiebank is de naam van de pudding afgeleid van het worstje, omdat de pudding qua uiterlijk zou lijken op de ragout waarin zulke worst zat.

"chipolata zn. ‘soort gevulde pudding’
Nnl. chipolata ‘soort pudding’ [1859; WNT Aanv.], ook als chipolata-pudding [1910; WNT Aanv.].
Ontleend aan Frans chipolata ‘worstje; ragout of saus bij wild met uien, kastanjes en worstjes’ [1866; Rey], eerder al ‘ragout met uien’ [1742; Rey] < Italiaans cipollata ‘id.’, een afleiding van cipolla ‘ui’ < Latijn caepula, verkleinwoord van Latijn caepa ‘ui’, zie → siepel.
De pudding ontleent zijn naam aan zijn overeenkomst in uiterlijk met een fijne ragout. Het Frans kent de betekenis ‘pudding’ niet, alleen ‘varkensworstje’ (evenals het Engels en Duits)."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de oorsprong van het woord Chipolata met de vroegere ingredienten te maken heeft. Een chipolata worstje dankt zijn naam aan het waarschijnlijk afgeleide woord dat 'met uien bereid' betekent en de chipolata pudding bevatte vroeger waarschijnlijk kleine stukjes ui.

Een chipolata is een klein (vers) worstje, dat van origine uit Frankrijk komt. Het lijkt op een Italiaanse worst en op de Duitse 'bratwurst'. De chipolata wordt doorgaans niet gekookt, maar gegrild of gebraden. Chipolata's worden doorgaans van varkensvlees gemaakt, dat gekruid is met peper en zout (en eventuele andere kruiden als kerrie, nootmuskaat of tijm). Het woord chipolata is Frans, maar waarschijnlijk afgeleid van het Italiaanse cipollata, dat in essentie 'met uien bereid' betekent.

Chipolata's worden ook in Engeland gegeten, waar ze soms als deel van het kerstmenu worden geserveerd.

In chipolatapudding (van oorsprong een kerstpudding) zit geen worst of vlees: dit is een luchtige, zeer zoete pudding die tevens stukjes (gedroogd) fruit zoals gewelde rozijnen, ananas, mandarijn en papaja of noten bevat. Er bestaat ook chipolatavla
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zegt "heel holland bakt" erover:
"Wat is chipolata eigenlijk? En waar komt het vandaan?
Chipolata klinkt best internationaal en dat is het ook. Maar dan niet in de vorm van taart. De chipolata is een klein worstje dat oorspronkelijk uit Frankrijk komt. Het lijkt op de Duitse bratwurst en wordt traditioneel gegrild of gebraden. Het woord chipolata is Frans, maar stamt weer af van het Italiaanse cipollata, dat betekent: met uien bereid.

Maar hoe komen we dan van uien en worst naar een taart met pudding? Dat zit zo! In het begin van de negentiende eeuw maakte een Nederlander een goed gevulde pudding met stukjes koek, rozijnen, likeur en sukade. De pudding leek door die rijke vulling een beetje op worst met stukjes erin. Daarom werd het in de volksmond al snel chipolatapudding genoemd. De pudding werd razend populair en mensen begonnen het in allerlei gerechten te verwerken. Waardoor chipolata al snel een soortnaam werd. Er kwam zelfs chipolata-ijs, -vla en dus ook taart.

De eerste chipolatataart komt uit 1875, toen Anthonie Falli het recept deelde in het boek De Hedendaagsche Banketbakker. Het is een feestelijke taart met lagen biscuitdeeg die worden afgewisseld met een vulling van room, stukjes bitterkoek, gehakte gekonfijte kersen en marasquinlikeur. De taart wordt afgestreken met botercrème en afgedekt met een laagje marsepein. De variaties zijn eindeloos. Je kunt de taart verrijken met vers fruit, rozijnen en rum of madeira in plaats van marasquin. Inmiddels wordt deze taart over de hele wereld gegeten, maar eigenlijk is het dus een echte oud-Hollandse klassieker."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing