Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik prei in de winkel afsnijden, en alleen het goeie deel afwegen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een winkel/supermarkt heeft de prei ingekocht tegen een kiloprijs met alles erop en eraan
Vervolgens doen ze daar een winstmarge op
Als je vervolgens het groene gedeelte afsnijd voor t wegen pleeg je dus feitelijk diefstal
Je mag dit dus niet doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

nee, je moet de hele prei kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet de bedoeling. Behalve als de prei per stuk is geprijsd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou ten eerste raar zijn om in de winkel een prei te gaan snijden xD en het is niet de bedoeling je koopt toch ook geen half zakje snoep, en betaald dus ook de helft, omdat je een hele niet opkrijgt? volgens sociale regels hoor je dit niet te doen. maar in het winkel reglement staat hier niks over. maar 't is nog al vreemd en het hoort niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, en het is ook niet nodig. In sommige winkels is de prei al afgesneden. Voor de korte prei betaal je meer dan voor de niet-afgesneden versie. Het is dus niet zo dat je teveel betaalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel daarmee dat je per gewicht meer betaalt voor de korte prei, niet per prei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar Albert Heijn. Daar verkopen ze prei per stengel. Zoek je de mooiste en dikste uit. Want daar betaal je evenveel voor als voor de dunste lelijkste. De reden waarom ze het van gewicht naar stuk veranderd hebben weet ik niet, maar op deze manier krijg je toch goede waar voor je geld!
Amadea
13 jaar geleden
Jij wilt gewoon schone prei. Logischerwijs is schone prei duurder dan vuile prei. Bij een vermelding van de vuilepreiprijs kan je dus geen schone voor dezelfde prijs mee naar huis nemen.
(Ik heb altijd veel moeite met de ei en de ij. Leuke oefening dus! ;))
13 jaar geleden
Nee je koopt het product (als het in goede staat verkeert) zoals het wordt aangeboden, dat lijkt me vrij logisch.
Ik neem aan dat je bedoelt dat het groene blad wat dor, verlept er uit ziet. Dan pak je gewoon een prei die er beter uitziet.

Als het blad van de prei verder helemaal verlept zou zijn en er geen andere liggen dan mag je lijkt me het verlepte er wel aftrekken (niet snijden), want dan voldoet het product niet aan de kwaliteit die je van een goed product mag verwachten.

Maar als de prei omdat hij wat verlept is afgeprijsd zou zijn dan geldt het weer niet.

Maar wat bedoel je met het goeie deel, want ook het groene blad is lekker, ik vind juist de combinatie van het groene met het witte deel een apartere lekkerder smaak geven.
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Lijkt me wel gezellig met alle andere boodschaphalers gezamenlijk de sinaasappels en bananen schillen, en de tuinboontjes doppen voor je ze op de weegschaal legt
anneliez
13 jaar geleden
Nee. De kiloprijs voor de prei wordt vastgesteld op basis van het hele artikel zoals het in de schappen ligt. Bovendien hoeft er van prei aan beide zijden maar een klein kontje/stukje af (het groen kun je uitstekend eten !) , dus veel zoden zet het ook niet aan de dijk.

En voor je over dit onderwerp meer vragen gaat stellen :
Nee, je mag ook niet de bananen schillen, de appels van klokhuis ontdoen, de aardappels pellen, de meloen schillen en uithollen, en alle andere denkbare groente en fruit reeds in de winkel van het vele evidente afval ontdoen. Terwijl bij die artikelen de prijswinst nog veel hoger zou zijn. Dikke kans echter dat je daar niet over zou piekeren. Asperges vast schillen; dát scheelt een slok op een borrel !

Dat de prei je zo´n ´pijn´ doet, (terwijl het niet echt een dure groente is) komt vermoedelijk doordat je, zoals helaas zoveel mensen, veel te veel groen van de prei zit als afval, terwijl het volwaardige, smakelijke, uitstekende prei is. Gewoon in ringetjes/reepjes snijden en koken . Je kunt zelfs de ene dag de preistelen gebruiken voor bijvoorbeeld een deftige ovenschotel, en de volgende dag van het gesnipperde -grotendeels- groen uitstekend nog gekookte prei al dan niet met een papje eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Bovendien zou het weinig schelen: misschien een buitenblad, en de bodem. De rest is prima eetbaar.
Als je echt de illusie hebt dat je teveel betaalt voor een hele ongesneden prei, koop dan van die zakjes voorgesneden prei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag niet. Het zou ook raar zijn wanneer ik de stronk van een broccoli er eerst af snij voordat ik deze weeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk mag je prei niet afsnijden,maar eerlijk gezegd is het wel logisch om het stuk dat je niet gebruikt ook niet te betalen want je betaald wel per gewicht.
Van de andere kant is alles van de prei een goed deel want ook de groene bladen kun je gebruiken,het is blad maar prima te gebruiken om te wokken of om soep van te maken,waarom zou je het dan afsnijden, eet er lekker van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. De prei is op dat moment nog niet van jouw, maar is eigendom van de winkel. Je vernielt dus andermans eigendom. En dat mag toch echt niet.
Pas als je er voor betaald hebt is de prei van jouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat mag helaas niet.
als je alleen het goede deel wilt, kun je beter diepvries prei kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag alleen de lelijke bruine blad aan de buitenkant eraf halen .
tenminste heb ik wel eens gedaan ;))

als je een jeans koopt die te lang is ,knip je die toch ook niet af , k zie het even voor me .lol
kon het niet laten ))))

(zal wel verwijderd worden door mod .)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van mij heeft laatst bij de supermarkt waar hij werkt een halve spitskool verkocht aan een mevrouw met toestemming van zijn leidinggevende. Blijkbaar zijn er filialen waar het personeel hier niet moeilijk over doet bij deze winkelketen. Je zou het kunnen vragen, deze mevrouw heeft ook een halve spitskool meegekregen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Die mevrouw heeft de kool overigens niet zelf doormidden mogen snijden, dat deed het personeel voor haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je ervan om de prei al gesneden te kopen? Ligt vaak in de koeling bij de groenteafdeling? Die zijn vaak al gewassen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing