Mag ik prei in de winkel afsnijden, en alleen het goeie deel afwegen ?
En het blad kan je er ook makkelijk afscheuren.
Marleen: ik denk dat dit mensen zijn die ook alleen het hartje van de sla opeten, en de korstjes van de croissants afpulken en zo...
http://www.etenisomopteeten.nl/
Je koopt een hele prei. Je haalt de buitenste bladeren eraf (dat zijn dus pakweg 2 bladeren, 1 aan elke kant), die doe je weg. Idem met het allerbovenste, vaak wat verdroogde randje van het blad.
Je snijdt de stengel in en houdt 'm uitgevouwen als een waaier onder de kraan, zand eruit spoelen.
Stompje eraf snijden en wegdoen.
De rest snij je in de lengte door en dan overdwars in stukjes, reepjes, ringetjes, wat je maar wilt. Het buitenste groen is iets taaier dan het lichtere groen, dus snijd je dat iets fijner.
Vervolgens kun je het koken, wokken, bakken, wat je maar wilt. Maar dat heeft wel even tijd nodig - als ik grote aardappels 10 minuten kook zijn ze ook niet lekker...
ja, in die plastic groentezakjes zit het ook, en die stukjes blijven ook wat smakeloos als je het wokt.
Je weet wel voor in de schoen en daarna gesneden in de hutspot.
M.u.v. het stukje waar de wortels aanzitten is "het goeie deel" goed eetbaar.
Waar praten we over?
Jammer voor je konijn.
bijzonder op goeievraag
Nogmaals: als je het niet lekker vindt, waarom koop je het dan? Eleo: dat heet een preibleem...
het onderste deel zal dan ook wel officieel blad heten, maar zo ziet het er niet uit.
Daarentegen is er ook heel wat ' afval' dat je nog prima kunt eten, zoals de schil van aardappels (die hoeft er eigenlijk niet eens per se af, en tegenwoordig hoef je de aardappels zelfs nauwelijks nog te wassen).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.