Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe scheid ik bevroren vlees zonder magnetron?

Vaak kopen wij grootverpakkingen met meerdere schnitzels/stukken kipfilet die ik thuis in de diepvries doe.

Als ik later EEN ENKELE schnitzel/kipfilet wil verwijderen lukt dit niet omdat de schnitzels aan elkaar gevroren zijn.

Uiteindelijk moet ik alle schnitzels gedeeltelijk ontdooien om 1 schnitzel los te maken. Waarna ik de overige schnitzels weer invries. Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de opnieuw in te vriezen schnitzels.

Weet iemand een manier/ hulpmiddelen om stukken vlees te scheiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

Voor het invriezen leg je er laagjes folie tussen. Dan kan je ze makkelijk scheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mes ertussen, maar dat is niet ideaal natuurlijk. Grote kans dat ze breken.

Tip voor de volgende x: als je het koop doe ze dan per stuk, per 2 of per het aantal dat je elke x nodig hebt in een boterhamzakje. Zo neemt het minder ruimte in en kun je ze per stuk pakken.
Liefst wel noteren wat je erin hebt gedaan en wanneer. Als je dan iets pakt kun je eerst het 'oude' opmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze samen in 1 verpakking lecht in een zakje op elkaar gaat het niet lukken, of je moet mazzel hebben dat er net een mes tussen past. Je kunt ze of beter los invriezen of een plastick folietje tussen doen, dan gaan ze er prima af. Ook raad ik goedkoop huishoudfolie af, want als je vlees opvriest gaat het tussen alles vastvriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe ze ook in doosjes of zakjes verpakken in de hoeveelheid dat ik nodig heb.
Tussen het vlees gebruik ik bakpapier,dat het niet aan elkaar plakt,want zilverfolie zou schadelijk zijn als je dat invriest om vlees,dat is mij tenminste eens verteld.

Toegevoegd na 8 minuten:
maar nu antwoord op je vraag,mocht ik nu eens niet de portie nodig hebben wat ik heb ingevroren,gebruik ik 2 natte koude lepels,zo snij je het vlees niet kapot,breekt het minder snel,en heb je niet de kans dat het andere vlees wat je terug in vriezer wil leggen,bederft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een betere methode om diepgevroren vlees te ontdooien is (in de waterdichte verpakking) in koud stromend water. Binnen een half à één uur is een flinke portie wel ontdooid en al bijna op de bereidingstemperatuur. Echter, voor partieel ontdooien van een grotere verpakking heb ik geen oplossing. Die grote verpakkingen die jij aanschaft zijn m.i. toch echt bedoeld om in één keer te verwerken. opnieuw invriezen maakt het vlees niet oneetbaar maar de kwaliteit gaat er zeker niet op vooruit omdat de celstructuur beschadigt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt inderdaad beter die porties vóór invriezen scheiden door een aparte verpakking in plastic diepvrieszakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ze ook per stuk verpakken of per twee Dat doe ik ook. Het is dan ook sneller ontdooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het best , direct na aankoop de porties zo groot , of zo klein ,maken als nodig is en dan pas invriezen.
13 jaar geleden
Je kan ontdooid voedsel wat al een keer bevroren is geweest NIET weer terug invriezen! Ten eerste gaat de structuur van het voedsel er aan (eiwitstructuur enz) en ten tweede is het niet gezond. Alle natuurlijke waardes worden aangetast en er is ook snellere kans op bacteriën.

Een goede manier is om je vlees apart in te pakken. Als je dit zonder lucht doet dan bespaar je ook nog ruimte in je vrieskast (en als je vrieskast goed gevuld is bespaar je energie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan de schnitzels die je over heb bakken en dan deze na terufkoelen gewoon weer invriezen. Ontdooid vlees niet wederom invrizen
Bronnen:
13 jaar geleden
Er zit niks anders op: Je zult toch kleine verpakkingen moeten kopen. Of het aantal mensen uitnodigen voor de groot-verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het zagen.
Zaag er af wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing