Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg ik de zonnebloemolie gefilterd? gebruik het om in te frituren.

nu drijven er stukjes in van de kroket.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik gebruikte al zo'n klein zeefje, er gaan toch nog stukjes doorheen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een papieren filter, zoals een koffiefilterzakje, werkt verreweg het beste en is zeker aan te raden om zo weinig mogelijk koolstofdeeltjes achter te laten. De olie hoeft niet gloeiend heet te zijn maar warm wordt zo'n filterzakje aanzienlijk sneller gepasseerd.

Overigens is zonnebloemolie niet de meest geschikte olie om in te frituren. Ze oxideert vrij snel waardoor er makkelijk kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan. Bovendien is de overmaat aan linolzuur in zonnebloemolie, een meervoudig verzadigd vetzuur, niet gezond. Beter om in te frituren is verzadigd vet, zoals rundvet, palm- en kokosolie. Hecht je toch aan plantaardig en minder verzadigd dan kun je beter speciale frituurolie of arachideolie gebruiken. Die is stabieler, oxideert minder snel.

Toegevoegd na 11 uur:
Kaasdoek is misschien een nog betere optie. Het wordt al eeuwenlang gebruikt om vloeibare levensmiddelen mee te filteren. Ik gebruik het o.a. om zelfgemaakte reuzel mee te zeven.

Toegevoegd na 18 uur:
Zonnebloemolie bestaat grotendeels uit linolzuur en dat is een meervoudig ONverzadigd vetzuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een stalen fijne zeef. Maar je zult het toch af en toe moeten verversen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik filter het in een koffiefilter, het duurt best wel lang, maar het wordt wel het schoonst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een panty (kost niets) werkt ook heel goed om te filteren, al klinkt het een beetje vreemd ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De olie filteren via koffiefilterzakjes of een ouderwetse linnen kaasdoek (maar die kun je daarna gelijk weggooien, is wel zonde).
Volgens deze video kun je de olie ook zuiveren door er (gelijk na het frituren) eiwit in te gooien: http://www.kanaal50.be/Tv/Frituurolie_zuiveren_omaatje/Tips_van_omaatje/Onderhoudstips/TV-catalogus/174
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daarvoor een frituurfilter van het merk Melitta.
Je hangt hem aan de rand van de pan, en giet het warme frituurvet/olie erin. Eerst leg je er een rond papieren filter in. Als de bijgeleverde papieren filters op zijn, kun je ze zelf knippen uit een koffiefilter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik n gewassen eenzame sok klem het boordje van de sok om pan of glas en de olie is in schoon
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing