Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De lekkerste en echtste bitterbal? Welke

Ik ben al een poos op zoek naar een merk die de juiste bitterbal aanbied. Alle merken zijn snotballen en de echte bal is met die lekkere rundvlees er in als echt vlees.. Wie weet welke en evt waar??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben direct met je eens dat de bitterbal een kwalitatief ondermaats produkt is. Dat is, als je die aankoopt vanuit de diepvries bij de supermarkt.

Als je ze zelf maakt, of eventueel laat maken bij de slager, heb je gewoon wat je wilt. Als je net zo kritisch bent op eten als ik, maak je het dus gewoon zelf en bepaal je zelf de kwaliteit.

Toegevoegd na 9 uur:
voor 30 tot 50 bitterballen
700 gram rundvlees (soepvlees, helemaal gaar)
voor de roux
1 middelgrote ui, klein gesnipperd
60 gram boter
60 gram bloem
1/2 liter bouillon
peper, zout, foelie, nootmuskaat, tijm of Italiaanse kruiden naar smaak
voor het paneren
bloem
losgeklopte eieren of eiwitten
paneermeel of fijn verkruimelde beschuit
Maak het vlees heel fijn, liefst losse draadjes. Maak een dikke roux van de boter-bloem-bouillon, fruit de ui wel eerst in de boter voor de roux tot glazig. Schep het fijngehakte vlees door de saus, en laat deze helemaal afkoelen. Bewaar tot gebruik in de koelkast, of vries in.
Haal de ragout vlak voor verwerking uit de koelkast. Vorm met de handen balletjes, niet te dik, anders moeten ze te lang in de frituur. Zet drie diepe borden klaar, één met bloem, één met losgeklopt ei, en één met paneermeel. Haal de bitterballen achtereenvolgens door bloem, ei en paneermeel. Voor een lichtere versie kun je ook alleen eiwit gebruiken in plaats van heel ei. Let erop dat de ballen compleet gepaneerd zijn, zodat er tijdens het frituren geen barsten in de korst komen, en de vulling in de olie gaat zwemmen. Leg de gepaneerde ballen een half uur terug in de koelkast.
ca 4 minuten frituren in frituurvet/olie van 180°. Laten uitlekken op keukenpapier.
(Lees meer...)
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1.
Heb je nog een goed recept hiervoor dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja als je recept erbij zegt krijg je plus van mij, want ik wil er ook zon bitterbal alsjeblieft

Andere antwoorden (6)

Gewoon de échte kwekkeboom bitterballen kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zijn zelf gemaakte bitterballen het lekkerst, maar ik ben zeer tevreden over de bitterbal van Ad van Geloven, alle gasten op mijn werk trouwens ook.
Wij als eetcafe zijn beroemd om de bitterballen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dobbe is ook wel eens lekker. Verkoopt ook het meest. En staat speciaal op menu in snackbars hier broodje dobbe kroket ipv broodje kroket.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Lekkerste Bitterballen! Slechts een handjevol snacks mag zich De Lekkerste van Nederland noemen. Dit is zo’n product waar we bij Mora extra trots op zijn.

De bitterbal is royaal gevuld met heerlijk mals rundvlees en rondom een goudbruin krokant korstje. Het kleine broertje van de Lekkerste Kroket van Nederland. Echte draadjesvlees bitterbal met 25% mals rundvlees, een smeuïge blanke ragout met echte roomboter, peterselie en een heerlijke vleesbouillon voorzien van een extra krokante korst. Lekkerder bestaat niet!

Mora heeft de lekkerste bitterbal van Nederland. Mmm… van Mora.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rutge
13 jaar geleden
Dit is net reclame
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn wel de lekkerste bitterballen;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zeggen ze zelf.
Dus is het reclame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij van WC Eend adviseren WC Eend. Kom nou zeg, ga eens weg met je reclame.
Dat is toch en blijft toch een kwestie van smaak.

Maar als je de allerlekkerste wilt, kun je ze het beste zelf maken.
Hier een uitgebreid recept, met foto's.
Proef en improviseer, motiveer u zelf tot het maken van de meest smakelijke basis voor het creëren van uw éigen bitterbal. De ragoût is dé basis.

http://www.bitterballen.net/recept-bitterballen-maken.php

Het lekkerste met een goede droge sherry!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is de zelfgemaakte bitterbal het lekkerst; Ik maak altijd "teveel" draadjesvlees, en van wat er overblijft maak ik dan de volgende dag salpicon (da's de basis voor de vulling....) en draai dan bitterballen en kroketjes die ik in de vriezer bewaar. Maargoed, daar moet je wel zin/tijd/handigheid in hebben. Een goed alternatief is de bitterbal van Cas Spijkers. Prima vulling, goede verhouding tussen smeuiigheid en hoeveelheid vlees, en: de korst is heerlijk knapperig. Ik heb het geheim van de smid (kok Cas Spijkers in dit geval....) ontfutseld: hij gebruikt ipv gewoon paneermeel Panko (oosterse variant). Dit zijn grotere vlokken, en dus knapperiger! Heerlijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding