Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het verkeerd wanneer je eet met je mes in je linkerhand en je vork in je rechter ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
bamibal
13 jaar geleden
Tenzij je bij de koningin wordt uitgenodigd, lijkt me het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist bij de koningin is het geen probleem, die past zich volgens de etiquette aan!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Dat doe ik ook, als je linkshandig bent is dat normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Nee hoor, Roland, dat is niet altijd normaal als je linkshandig bent. Ik eet (als linkshandige) het makkelijkst met de vork in mijn linkerhand.
Volgens de etiquette is het fout. Maar de etiquetteregels zijn al heel lang geleden opgesteld, en ze zijn hier en daar nogal verouderd. Waarschijnlijk wordt het in sommige kringen nog fout gevonden, maar zolang jij met mes en vork kunt eten zonder te knoeien, lijkt het probleem me niet al te groot. Tenzij je zelf met je mes in je rechterhand en je vork in je linkerhand wilt leren eten. Als je het oefent, lukt het waarschijnlijk na een poosje wel, aangezien uit je andere vraag blijkt dat je niet uitgesproken linkshandig bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik ook, aangezien ik rechtshandig ben. Ik zou dus niet met mijn linkerhand mijn vork kunnen vasthouden. Ja tuurlijk, dat kan wel maar ik zou er niet mee overweg kunnen, en het lijkt mij dat het belangrijker is dát je op een nette manier eet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In welk hand je je vork vasthoudt is niet zo belangrijk. Wel is het handig als iedereen aan tafel het op dezelfde manier doet. Op die manier voorkom je dat je de hele tijd tegen elkaars ellenbogen aan het botsen bent. Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, en het mes het makkelijkst met de "goede" hand bediend kan worden, is de regel ontstaan dat je je vork links houdt en je mes rechts.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Ja dat is verkeerd, je hebt 2 manieren om te eten volgens de etiquette:
1. De Europese manier: Mes rechts, vork links. Je snijd telkens 1 stukje af, en schuift eten met je mes op je vork.
2. De Amerikaanse manier: Mes rechts, vork links. Je snijd je eten in hapklare stukjes en leg dan je mes neer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, eerlijk gezegd vind ik er niets verkeerd aan. Wat ik verkeerd vind is dat wanneer je het andersom probeert "omdat het zo hoort", je stukje vlees met saus en al op de jurk van je buurvrouw terechtkomt. Dus gewoon lekker je mes links en je vork rechts zonder krampachtig gedoe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkeerd , ach wat is verkeerd? Het is onpraktisch wanneer je met een aantal aan tafel zit, degene die naast je zit eet waarschijnlijk wel met de vork in de linkerhand en dan kan je maar om de beurt een hapje nemen omdat je elkaar in de weg zit. Om dat te voorkomen moet je zelf een plaatsje zoeken waarbij je niemand in de weg zit. Omdat het niet altijd mogelijk is (bij een tafelschikking bijvoorbeeld) lijkt het me dat je het toch maar moet leren om het gevoelsmatig "verkeerd"te gaan doen, Dus vork links en mes rechts.
Succes met oefenen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding