Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

pakken melk zijn nu langer houdbaar dan vroeger. welke stoffen zijn toegevoegd om dit te bereiken? is melk daardoor niet ongezonder geworden?

vroeger had je brood (ik meen KingCorn) dat veel langer "vers" bleef dan ander brood. Men kwam er achter dat daar veel te veel vet in verwerkt werd. Is toen ook uit de handel genomen. Ik bedoel maar....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hallo Flux,

Vorig jaar was er een uitzending van de keuringsdienst van waarde die hier overging. Dagmelk van bijvoorbeeld de lidl is lang houdbaar en kan je 2 weken buiten de koelkast zetten zonder dat het bederft en dik wordt. Echter hangt hier een groot mysterie omheen hoe dit nu kan.

Ik heb de link van uitzending gemist toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De melk die nu in de schappen van de supermarkt ligt is inderdaad bewerkt. Men onttrekt vet aan de rauwe melk en later worden er weer stoffen als calcium aan toegevoegd.
Ook het pasteuriseren (verhitten op 72 graden) van de melk zorgt natuurlijk voor een lange houdbaarheid.
Voor zover ik kan vinden worden geen extra houdbaarheidsstoffen toegevoegd (buiten de hormonen en antibiotica die de koeien krijgen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt niets toegevoegd aan volle en halfvolle melk. En als dat wel gebeurt, dan staat het op het pak. Zoals met extra calcium. Wel wordt melk, zodra die van de boer komt, ontleed. Want alle boeren leveren verschillende melk, qua samenstelling Beetje vet erbij of vet eraf, om precies te komen tot het goed percentage vet voor halfvolle, magere of volle melk.

De reden dat melk vroeger een dag of 5 houdbaar was en nu een dag of 10, is dat de technologie voor hygienisch produceren, met sprongen vooruit is gegaan. Hoe schoner melk wordt geproduceerd, hoe langer het houdbaar is. Als bij de productie, veel omgevings-bacterien in de melk komen, dan is dat van grote invloed op de houdbaarheid.

Dat gebeurt niet alleen bij melk, maar b.v. ook bij de productie van voorverpakte vleeswaren. Die zijn soms ook wel 3 of 4 weken houdbaar. Je ziet soms op het pakje staan, iets als "verpakt onder atmosferische omstandigheden". Ook dat heeft alles te maken met hygiene, oftewel de bacterien geen kans geven om mee te liften in de verpakking. Niet voor niets is een opengemaakt pak melk, of pakje vleeswaren al na 2 of 3 dagen niet echt lekker meer.

Melk is zeker niet ongezonder geworden. En de vergelijking met KingCorn gaat niet helemaal op. Melkvet is duur, dus een melkfabrikant zal eerder geneigd zijn om minder dan meer vet in zijn melk te doen. Maar het gebeurt allebei niet, want het vetpercentage voor halfvolle en volle melk staat gewoon wettelijk vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing