Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zitten er in de appels in appeltaart nog vitamine's?

Vanmiddag in de stad een kopje koffie gedronken met een vriendin, ze stelde voor om er een appelpunt bij te nemen. Nu ben ik niet vies van een stukje taart op zn tijd maar zij vertelde me dat ze dan haar vitamientjes ook weer binnen had. Ik snapte haar niet, ik wist wel dat het geen echte fruiteter is maar ze neemt dus appeltaart of een gebakje met aardbeien erop om zo toch fruit binnen te krijgen. Ik zal best dom gekeken hebben. In fruit dat verwerkt is in gebak zitten toch bijna geen vitamines meer? Of ben ik nou gek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

In 100 gram appeltaart bleken meer grammen vitamines A, B1, B2 en B11 te zitten dan in een appel! Vitamine B6 bleef gelijk. Vitamine C werd wel verminderd, van 10 gram in een appel naar 3 gram in een appeltaart. .Dus hoe komen die vitamines er ineens in. Niet door de boter of suiker want daar zitten ze niet in.
. in kaneel zitten meer vitamine A, B1, B2 en hoogst verbazend: in 100 gram kaneel zit maar liefst 30 gram vitamine C tegen 10 gram in 100 gram appel.
Dus een griepje? Geen appels of sinasappels, maar appeltaart met flink veel kaneel!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat een groot deel van de c vitamines inderdaad verloren zijn gegaan in de oven. Dat komt doordat het oxidatieve stoffen zijn. Dat proces gaat bij hoge temperturen zeer goed, dus afname van vit c. Die aardbei wordt niet meegebakken, en zal relatief meer vit c bevatten. Overigens is het voor vitamine b anders, die kunnen veel beter tegen hitte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat alleen vitamine C verloren, dit is de vitamine waarvan je onmogelijk in Nederland te weinig van kan hebben, eerder vele malen teveel. Vruchtengebak is helaas alleen vaak enorm zoet, maar vitamines zitten er nog in omdat de vruchten zoals aardbeien niet meegebakken worden. Alleen de (kleine) porties fruit in gebak voldoet zeker niet aan de dagelijkse voorgeschreven hoeveelheid. Vitamine C hoef je niet druk over te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing