Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zitten d'r E-nummers in Cup a Soup Tomaten Crème van Unox??

Ik ben wat meer op E-nummers aan 't letten en 't valt me op dat bij de ingrediënt vermelding geen E-nummers staan vermeld zoals bijv. E621 die je eigenlijk in al dit soort producten ziet.
Ik weet dat Unox bezig is E-nummers uit producten te halen. Maar deze site geeft nog wel aan dat d'r E-nummers in de soep zitten: http://www.goedgeweten.be/producten/unox/cup_a_soup_tomaten_creme/

Weet iemand op de E-nummers al werkelijk uit deze soep zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

De consument is verplicht zijn ingredienten op de verpakking te vermelden. Staan die E nummers er
niet meer op dan zit het niet meer in het product.

Toegevoegd na 26 minuten:
De consument= De producent ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat op de site die je geeft, dat de ingredientenlijst ouder dan 6 maanden is. Toevallig heb ik zo'n pakje in huis, en er is niets over E-nummers te vinden, terwijl b.v. er in de ALDI-menuto soep wel 5 E-nummers te vinden zijn. Ook op de cup-a-soup-website, zie je bij de Tomaten-Crème geen E-nummers, of andere kunstmatige toevoegingen staan.

Om helemaal zeker te zijn, en het beleid van Unox te checken, heb ik even een blik Unox-soep bekeken. Daar staan keurig een stuk of 6 E-nummers vermeld, dus je kunt er vanuit gaan, dat als het er niet op staat, het er ook niet in zit ;-)

Mocht je toch nog niet helemaal zeker zijn, dan kun je UNOX altijd even mailen via de website. Zie rubriek "vragen", waar wordt gemeld, dat als je vraag er niet bij staat, je kunt mailen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ingredient zit er nog gewoon in.
Unox kan heel moeilijk hun product zonder E-nummers maken (bijvoorbeeld citroensap heeft ook een E-nummer) dus dan geven ze het een andere naam in de ingredientenlijst. Bijvoorbeeld de smaakversterker E621 oftewel MSG heeft dan geen nummer meer, maar wordt dan genoemd als o.a. 'Gistextract' of gewoon 'mononatriumglutamaat'.
Dan zit nog wel hetzelfde ingredient erin, maar dan heet het anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat in de Cup-A-Soup Tomaten Creme wel degelijk 'gistextract' zit. Dit is dus de mooie naam voor E621.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedseltoevoegingen mogen zowel met een E-nummer als met de stofnaam worden vermeld. Zonder toevoegingen is het produceren van verkoopbaar fabrieksvoedsel zo goed als onmogelijk. Producten bederven sneller, smaken nergens naar klonteren en zien er zonder die chemicaliën minder aantrekkelijk uit. Ze zitten er nog gewoon in, o.a. suikers en smaakversterker.

Overigens is het een misverstand dat E-nummers per definitie slecht zijn. Stoffen als vitamine C, zuurstof en bijenwas hebben ook E-nummers. Dat E-nummer staat voor door de EFSA (in bepaalde hoeveelheid) toegelaten stoffen in voedingsmiddelen. Wil je ze niet in je voedsel, maak je eten dan zoveel mogelijk zelf klaar. Die zoute poedertjes zoals cup-a-soup hebben natuurlijk niets met volwaardig voedsel te maken, of er nu E-nummers in zitte of neit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing