Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is kippenvlees wit en runvlees roodbruin?

Dat vroeg ik me nu wel eens af.
Als je kippenvlees klaarmaakt word het van roze naar wit.
Maar rundvlees word van roze/rood naar bruinrood.
Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

De kleur wordt bepaald door de stof myoglobine, en derivaten. Door het hoge gehalte in een soort vlees wordt het vlees donker, ofwel rood. Nu is het wel zo, dat bijvoorbeeld een kalfje licht gekleurd vlees heeft, en later als koe dus donkerder. Het hangt dus af van de leeftijd, geslacht en de fysieke activiteiten van het dier. Ook in het dier zelf verschilt het vlees per plek waar het voorkomt. Het borstvlees van een kip is bijvoorbeeld heel licht, terwijl de spieren in de poten donkerder zijn. Onder invloed van myoglobine, en de aanwezigheid van zuurstof wordt het vlees mooi rood. Maar je weet als vlees een paar dagen oud is, dat dan de kleur veranderd naar bruin. Dit komt door de vorming van metmyoglobine, een natuurlijk proces. Als het nog ouder wordt verkleurt het naar groen, er ontstaat dan H2s H2O2 deze worden aangemaakt door micro organismen. Het is in deze fase dan ook niet meer voor consumptie geschikt. Maar de micro organismen vinden het lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door het voer een normale kip die je zo in de supermarkt koopt is nogal kunstmatig gevoed
mais meel etx
een echte scharrelkip heeft ook rood vlees
nou ja toch een beetje wittig maar zeker niet zo wit als een batterijkip
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik had ook ooit is iets gehoord dat de producent een soort kleurstof in het vlees doet omdat die bepaalde kleur het meest herkenbaar is voor d consument klopt dit ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk omdat een kip gevogelte is, net zoals kalkoen, en runderen, varkens en zo zoogdieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image