Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom smaakt gebroken lijnzaad anders dan lijnzaad op mijn brood?

Gebroken lijnzaad van Zonnatura smaakt echt niet lekker tegenover de lijnzaadjes die op mijn boterhammen van de winkel zitten. Waar kan ik die lekkere, niet gebroken lijnzaadjes kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het punt is niet dat ze gebroken zijn, maar dat ze rauw zijn. De lijnzaadjes die op je brood zitten, zijn mee geweest in de oven en dus sterk gebakken, mogelijk zelfs verbrand. Daardoor is de smaak natuurlijk heel erg veranderd.

Lijnzaad is heel gezond, omdat er behoorlijk veel omega3 in zit. Maar door verhitting wordt de omega3 vernietigd, dus dan heb je er niet veel meer aan.
In biologische/natuurvoedingswinkels is het lijnzaad rauw, en meestal gebroken. Als je ze eet voor je gezondheid, is het ook beter om gebroken lijnzaad te nemen dan ongebroken. Ongebroken wordt het namelijk niet opgenomen, omdat de buitenste rand ervan zo hard is, waardoor je de omega3 eruit niet opneemt. Als je ze kapot kauwt, neem je het natuurlijk wel op, maar omdat ze zo klein zijn, verdwijnen de meeste toch ongekauwd je lichaam in (en dus ook onaangetast je lichaam weer uit).
Daarom is de meeste lijnzaad die je in winkels koopt gebroken.
Je kan overigens ook lijnzaadolie gebruiken, ook te koop bij biologische/natuurvoedingswinkels, maar dat heeft een wat sterkere smaak.

Hoe ouder de lijnzaad, en hoe langer die in aanraking is geweest met de lucht (dus hoe lang het al gebroken/gemalen is, of hoelang het flesje lijnzaadolie al geopend is), hoe sterker die smaak.
Daarom moet je de olie na openen vrij snel opmaken (binnen een maand denk ik). Voor de lijnzaad zelf geldt dit ook, dus je kan ook ongebroken lijnzaad kopen en het dan zelf malen (in blender of staafmixer, misschien zelfs in pepermolen) en meteen gebruiken, dan is de smaak minder sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een biologishe reformwinkel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing