Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik kook meestal al eerder dan ik t kan opeten. ik neem de gekookte prak dan mee naar werk en eet t pas 2 uur later koud op. hoe zit t met de vitamines

omdat ik t niet weer opwarm denk ik dat er nog evenveel voedingstoffen inzitten en ik dus 'gezond' eet, is dit waar of vervliegen de vitamines?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Er gaan altijd wel iets vitamines verloren, maar dat is niet noemenswaardig als je altijd verse producten eet.

Je kunt het zelfs opwarmen, dan zit er nog genoeg vitamines in.

Of je gezond eet weet ik niet, want dat hangt af van wat je kookt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamines vervliegen sowieso niet. Wel kunnen ze onder invloed van hitte, zuurstof en licht vernietigd worden, en oplossen in water.

Wanneer je je prakje in een afgesloten bakje meeneemt en zonder verder opwarmen opeet, betekent dat dus dat er na het koken weinig vitaminen meer verloren gaan.
Tijdens het koken daarentegen, vernietig je er een groot aantal.
Om zo veel mogelijk vitamientjes te bewaren, geldt voor de meeste groenten dus: vers kopen liefst meteen bereiden, of koel en donker bewaren, kort koken, in niet te ruim water (Of stomen, nog beter). En na het koken snel terugkoelen. Als het is afgekoeld goed verpakken, en eet smakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zit het wel goed met de vitamines (als ze er in principe wel in zaten natuurlijk). vitamines blijken veel "stabieler" dan we vroeger dachten. Ik weet nog dat mijn moeder altijd naast ons bleef staan als ze vers geperst sinaasappelsap had gemaakt omdat na een korte tijd "de vitamines eruit zouden zijn".

Dit blijkt niet waar te zijn, echter vitamine C kan in een andere vorm overgaan en dan is het niet meer te meten als vitamine C maar in het lichaam wel als zodanig werkzaam. zie de link waar dat instaat onder de kop biochemie
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image