Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik hoorde net op radio 2 dat pure chocolade misschien wel gezonder is dan een appel hoe komt dit?

Ik heb het gesprek niet echt goed gevolgd. Alleen ik weet wel dat er Amerikaanse onderzoekers zijn geweest. en die hebben ontdekt dat een stuk pure chocolade gezonder is dan een appel. Waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmm! ik ben heel benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure chocola heeft ook een hoest remmende werking (cacao dus). En beïnvloed de rijvaardigheid NIET negatief zoals codeïne dat wel doet.
De werking van cacoa is wel minder sterk dan van de sufmakende medicijnen van de pharma industrie. Derhalve is deze boon ook "geneeskrachtig" te noemen (zoals overige heel wat meer kruiden en planten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is goed nieuws! Snoep verstandig, eet chocola :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrgh!!! Je kunt praten als Brugman maar als er ook maar één berichtje verschijnt dat een vorm van zoetigheid eventueel gezond zou kunnen zijn onder bepaalde zeldzame omstandigheden dan lijkt ineens iedereen om te zijn na jarenlang 41.956 wetenschappelijke meta-analyses dat dit beslist niet het geval is. Ik neem maar een stukkie chocolade tegen de schrik. 91% cacao met cayenneper...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon weer zo'n raar eenzijdig bericht
over een voedingsmiddel.
Waar ze dan een stofje uithalen.
En dat stofje is dan goed / of niet. Afhankelijk van wie dat onderzoek betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf nu eenmaal een idealist. Stom natuurlijk, want tegen de hartverzakkingen die daar het gevolg van zijn moet je dan natuurlijk weer pure chocola eten maar ik moet zeggen dat zo af en toe een heel klein stukje 91% met cayennepeper daar een probaat middel voor is. Eerlijk is eerlijk! :-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoelen ze de anti-oxidanten ermee. Dat zit meer in pure chocolade dan in een appel.

Bovendien bevat chocolade stoffen die een positief effect hebben op de hersenen. Je krijgt er een 'goed gevoel' van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Cacaopoeder en pure chocolade bevatten meer antioxidanten en polyfenolen dan de fruitsap. Daardoor biedt chocola een buitengewoon goede bescherming tegen hartziektes en kanker.
Dat schrijven onderzoekers van het Hershey Centre for Health & Nutrition in het wetenschappelijk tijdschrift Chemistry Central Journal.

“Cacaozaden zouden moeten worden beschouwd als een soort superfruit”, verklaart hoofdonderzoekster Debra Millar in de Britse krant The Daily Telegraph. “En voedsel dat van cacaozaden is gemaakt zoals cacaopoeder en chocola kun je ook zien als supervoedsel. Dat is natuurlijk goed nieuws voor chocoladeliefhebbers.”
Bestanddelen
De wetenschappers kwamen tot hun conclusies door de bestanddelen van cacaopoeder, pure chocolade en fruitsappen te analyseren en met elkaar te vergelijken.
Uit het onderzoek bleek dat chocola en cacao met name veel antioxidanten en flavanoïden bevatten. Deze stoffen bieden bescherming tegen zogenaamde vrije radicalen. Dat zijn moculeculen met een schadelijke uitwerking op het lichaam.
Chocoladesaus
Chocolade is echter niet altijd goed voor het lichaam. Wanneer chocola wordt verwarmd zoals bij het maken van chocoladesaus, verdwijnen vrijwel alle gezonde eigenschappen van het voedsel, zo waarschuwen de wetenschappers.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar chocola voor bijvoorbeeld repen wordt geconditioneerd, dat wil zeggen met behulp van een (relatief) hoge temperatuur en een geplande afkoeling wordt er voor gezorgd dat het produkt niet zomaar smelt in bijvoorbeeld de hand. Sluit dat dan niet de vermeende goedheid van de chocola uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook wat ik me afvroeg. Raw foodies gebruiken speciale raw chocolate omdat dat niet verhit is geweest, dus dan ga ik ervan uit dat gewone chocola wel sterk verhit is geweest.
Dat is het ook, en dat komt omdat in pure chocolade veel cacao zit, daar draait het allemaal om, die pure cacao!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zoiets heb ik ook gehoord. Van pure chocolade weet ik het niet, maar ik weet wel dat er heel veel suiker ( volgens mij 4 eetlepels suiker) in een appel zit. En van alles wat veel is ongezond. In een fruit dieet zit ook weinig appel, omdat er veel suiker in zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt weer zo'n onzinbericht over voeding waarbij één enkel aspect van voeding uit het geheel getild wordt om commerciële redenen. Belachelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies: +
Dit soort onderzoeken blijken maar al te vaak
door de fabrikanten betaald te worden...of erger.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding