Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Goed friet bakken in een goedkope princess?

Ik frituur wel eens bitterballen en friet. Alleen ik weet niet op welke temparatuur en tijdsduur ik moet bakken om de friet optimaal te krijgen. Tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (10)

Patat 180 graden, ongeveer 4/5 minuutjes
Bitterballen 180 graden ongeveer 3/4 minuutjes
opletten met de bitterballen anders lopen ze leeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik frituur in zonnebloemolie trouwens.

Ik heb een aantal friteuses gehad, en ze bakken allemaal even goed.
Wat wel beter (en lekkerder is) is de nieuwe philips, gaat maar 1 leper olie in en het wordt heerlijk knapperig, en niet te vet.

Toegevoegd na 2 minuten:
De tip van JackD is ook erg goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet ik je wel een + geven.. (na 2 minuten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Was het zelf vergeten te zeggen dus ben blij dat iemand anders het doet.Is namelijk wel errug belangrijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nog een beetje "vals" spelen:
Beginnen met een iets hogere temperatuur, friet erin en dan de juiste temp. instellen.
(niet overdrijven en oppassen met spatten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan je wel iets meer patat klaarmaken in 1 bakkie.
Ik zou het met de bitterballen niet doen trouwens, die lopen gauw leeg bij hoge temperaturen, en dan heb je allemaal lege, aan elkaar geplakte bitterbal-omhulsels.
De thermostaat op 175 graden instellen, zie de symbolen en de gebruiksaanwijzing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet teveel tegelijk, beter wat te weinig dan teveel, anders zakt de temperatuur teveel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een +
Niet omdat je mij plust, maar voor de goede tip.
Zonder deze tip heb je aan de rest van de antwoorden niets.
Als de friteuse op temperatuur is van 180 graden dan kun je de friet in kleine porties 4,5 a 5 minuten bakken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat de baktijd en de aanbevolen frituur-temperatuur op de verpakking staat aangegeven van de snacks?
Afhankelijk van je voorkeur voor gele frietjes of bruinere frietjes moet je de baktijd met een minuut of anderhalf verlengen. Je ziet met friet aan de kleur wanneer het klaar is. Bitterballen bevroren 5-6 min of bitterballen ontdooid 4 min. Ook dat maakt verschil.

Zelf frituur ik alles op 180 graden. Vaste instelling. Alles lekker en goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patat moet je op 180 graden frituren en net zo lang als de friet mooi goudkleurig zijn . ongeveer 4 min .
En de bitterballen moeten ongeveer 5 min frituren en mooi donker van kleur zijn .
Maar voor een lekkere smaak mag je niet de friet en de bitterballen niet in het zelfde vet of olie bakken .
En de temperatuur moet ongeveer 180 graden zijn niet lager .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat de friet eerst ontdooien! dan zakt de temperatuur van het vet veel minder, en kan je een normale portie ineens bakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf friet maken en een half uurtje in water met zout wegzetten. Dan schoonspoelen, afdrogen en op 125 graden 10 minuten voorbakken. Daarna de bitterballen bakken en dan de friet nog 2 minuten afbakken!
Heerlijke krokante friet gegarandeerd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou op de doos of op de zak kijken, dan hoef je hier alle antwoorden niet op een rijtje te zetten en te experimenteren wat het juiste is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedkope friteuses hanteren soms wat optimistische temperaturen. Daardoor loop je de kans om op een lagere temperatuur te frituren dan je wilt. Nagemeten met een secure multimeter met temperatuursonde is het vet bij mijn Moulinexje vijftien graden(!) lager dan ingesteld. Daar rekening mee houdend valt mijn friet ineens een stuk beter uit. Voor 180 graden (afbaktemperatuur voor friet) moet ik de knop op maximaal zetten. Grote hoeveelheden koelen het vet teveel af in zo'n klein dingetje.

Ik frituur overigens in Ossewit, vanwege de smaak maar ook omdat ik zuinig op mijn bloedvaten ben. Dat vet gaat lang mee, is stabiel en oxydeert nauwelijks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en een linkje voor degene die denken dat je gek bent:
http://objectief.be/Ossewit.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank! Er zijn zelfs idioten die dierlijk vet als brandstof willen gebruiken voor auto's. Daar is plantaardige olie vele malen geschikter voor.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image