Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (12)

Ja dat kan prima, althans bij gewone kaas wel. Bij Aldi ligt het zelfs buiten de koeling in de winkel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik spreek uit ervaring overigens .... heb mijn kaas altijd buiten de koeling, ook zomers! Wel altijd met gewassen/schone handen aan je kaas komen, anders heb je er binnen 2 weken schimmel op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb het in een plastic zakje in een keukenkastje liggen, dus ook op kamertemperatuur levert het geen probleem op, zelfs zomers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je een koude kelder hebt zou het prima kunnen. Onder een stolp op keukenpapier en een klontje suiker erbij om het vocht van het zweten van de kaas op te vangen. Na enkele dagen is het klontje doorweekt en moet je het vervangen door een nieuw klontje.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het beste is om te zorgen dat de ruimte niet te warm is en het liefst niet te licht. De stolp of kaasdoos moet ook luchtdicht zijn, want zuurstof doet schimmels ontwikkelen.
Hoeft niet vacuum te zijn natuurlijk maar wel goed afgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet wel koel bewaard worden dan. 7 graden is ideaal. Niet op kamertemperatuur. Mijn opa was kaashandelaar. Er lagen bij hem altijd verschillende stukken kaas gewoon in de -koude- bijkeuken.
Mocht er een schimmeltje opkomen, gewoon die plak eraf schaven en dan is de kaas verder goed te eten.

Als je kaas op tafel zet voor de maaltijd, dan altijd een half uurtje eerder uit de koeling halen als je het daar hebt staan. Is de smaak veel intenser. Dat geldt ook voor kaasblokjes die je snijdt voor bij de borrel. Op kamertemperatuur zo lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk. Kaas is in feite houdbare melk, en dateert al van ver voor de tijd van de eerste koelkasten. Bovendien is kaas lekkerder op kamertemperatuur.

In de koeling is hij echter wel iets langer houdbaar, omdat wat er aan schimmel en bacteriën opkomt , daar minder snel kans krijgt en minder snel ontwikkelt. Maar het is ook niet de bedoeling dat je vier maanden met één stukje kaas doet.

De meeste schimmels komen trouwens gewoon van je handen ; de kaas niet buiten de korst met je blote vingers aanpakken verlengt de houdbaarheid aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, sterker nog: De rijping van kaas gebeurt bij een temperatuur van ongeveer 14°C Dit is ook de ideale bewaartemperatuur. Aangezien een koelkast (als het goed is) nooit boven de 7°C uit komt, is dit eigenlijk te koud. De smaak en structuur van de kaas komen bij die temperatuur niet tot zijn recht.
Kamertemperatuur, meestal rond de 20°C, is daarentegen weer iets te warm. Door de warmte begint de kaas te zweten, en verliest naast vocht ook vet. De kaas droogt dus uit. Daarnaast is het jammer dat je door schimmelvorming af en toe een plak moet weggooien.
Leg hem dus op een koele plaats, zo dicht mogelijk bij de 14°C Ideaal is daarvoor een kelder. De bodemtemperatuur is zowel in de zomer als in de winter toevallig zo'n constante 12°C, waaraan de kelder zich aanpast. Bij gebrek aan kelder, of andere koele plaats, toch maar liever de koelkast. Dan tijdig voor gebruik eruit halen om op temperatuur te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de winter wel in een koele ruimte, maar in de zomer zou ik het niet doen. Kaas gaat "zweten" als het niet gekoeld is, waterdruppeltjes erop en plakken kaas gaan ook aan elkaar plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de kaas nooit in de koelkast. Nu eten wij ook veel kaas, dus het krijgt niet de tijd om te schimmelen.
Maar als je het goed verpakt in het papier van de kaasboer bijvoorbeeld, of in de kaasdoos van tupperware, blijft het zeker gewoon goed. Alleen in de zomer als het echt warm is, kan het erg zweten en dat is niet prettig.
Maar je proeft veel meer als je kaas op kamertemperatuur is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kaasboer op de markt raad zelfs aan om kaas buiten de koelkast te bewaren, omdat kaas op kamertemperatuur het lekkerst is. Donker en droog bewaren met papier eromheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaas kan wel buiten de koelkast, maar het gaat erom hoe jij kaas het lekkerst vindt.
Zelf vind ik koele kaas lekkerder en beter te snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan heel goed. Niet te warm natuurlijk. En als er wat schimmel opkomt: gewoon even met de schaaf verwijderen en de buitenkant, de korst, even met azijn schoonmaken. En de kaas is weer als nieuw. Ik vind kaas echt veel smaakvoller als je het buiten de koelkast bewaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan dat, kaas is inderdaad lekkerder als ie niet zo koud is. Maar wat al eerder is gezegd, niet op kamertemperatuur bewaren, graad of 10-14 is beter.

Nog wel een aanvulling op de schimmels die iedereen er blijkbaar maar af wil snijden en dan verder eten, maar schimmels zijn een vorm van bederf!
En wat belangrijker is, schimmel groeit altijd 2 kanten op, de ene kant is aan de buitenkant zichtbaar als een pluizig plekje, maar wat je niet ziet zijn de schimmeldraden die zich ìn het product bevinden. En aan de buitenkant kan je absoluut niet zien tot hoever deze gaan!
Dus als er schimmel ergens op zit, die er niet hoort, zeg ik: weggooien. En als dat betekent dat je altijd een groot deel van je kaas weg moet gooien, zul je kleinere stukken moeten kopen, of het alsnog wel in de koeling bewaren. Dan gaat bederf namelijk minder snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb destijds zelf kaas gemaakt en uit die tijd, zo'n jaar of vijftien terug heb ik nog twee kazen over.

Die liggen reeds sedert al die jaren in mijn kelder en blijven daar prima.

Wèl moet ik ze af en toe 'even afnemen' om het vocht dat de kaas 'uitzweet' niet tot schimmel te laten leiden.

De kaas die wij voornemens zijn op korte termijn te eten, houden wij altijd buiten de koeling..omdat dit de smaak zeer ten goede komt.

Te koud is niet goed/lekker..maar te warm ook niet..geldt zeker voor kaas.

Kaas is namelijk zeer gevoelig voor temperatuur. Daarom ook wordt kaas in de winkel, als het goed is, nooit met de elektrische snijmachine gesneden omdat dàn de kaas één momentje te warm wordt en de smaak daaronder lijdt..maar met 'handkracht'

Je kunt het dus prima buiten de koelkast bewaren..en het is daardoor nog lekkerder ook. Wat wil je nog meer, hè?

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing