Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat moet ik doen?(zie uitleg)

ik ben een meisje van 13 en ik wil graag een beetje afvallen alleen mijn moeder denkt als ik soms mijn brood niet eet dat ik dat dan doe omdat ik wil afvallen. Dat is dus NIET ZO dan heb ik namelijk gewoon even geen honger.
dan zegt mijn moeder tegen mij van ja je moet niet zo weinig eten. Dan zeg ik dus tegen haar ik krijg echt geen anorexia ofzo hoor! maar ze zegt dat ze dat ook niet denkt maar volgensmij is ze er wel bang voor (wat ik me wel kan voorstellen maar het is niet zo want ik ben 13 en weeg 55 kilo dus ik wil alleen maar 5 kilo er af)

willen jullie please snel reageren??

ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld zeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
850

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn advies: eet gewoon je boterhammen, maar pas een beetje op wat je er op doet. Dus geen dikke lagen hagelslag en pindakaas. Eet wat minder tussendoortjes. Zorg dat je genoeg beweegt.

En ga niet echt lijnen, want als je 13 bent, heb je waarschijnlijk je groeispurt nog voor de boeg en dan heb je al die reserve-energie van je 'baby-vet' hard nodig.

En kijk inderdaad eens wat je BMI is op de website van het voedingscentrum, dan weet je meteen of je goed zit voor jouw lengte, leeftijd en gewicht. Vertel daarna aan je moeder wat je conclusie is, en wat je er mee wil gaan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ga op een dieet zoals Sonja Bakker.

Op die manier eet je toch genoeg en val je ook nog af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat je samen met je moeder (en eventueel een voedingsdeskundige) een voedingsschema kan maken, dus een overzicht van wat je allemaal moet en mag eten op een dag.
Op die manier weet je moeder dat je voldoende eet en kan je misschien ook op die manier wat afvallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water drinken. Sporten of meer bewegen. Doe eens het huishouden (is ook een goede work out). Minder suiker (bijvoorbeeld in frisdrank) gebruiken en matig met vet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eet meer fruit in plaats van brood!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eet genoeg brood, maar kijk een snar het beleg, zou dat minder vet kunnen gezonder, daar mee val je beter gezonder af, van brood word je beslist niet dik

Toegevoegd na 47 seconden:
sorry, ik bedoel kijk een naar het beleg ipv. kijk een snar het beleg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem eens vaker fruit i.p.v. snoep of snacks. Drink veel water, i.p.v. frisdrank en eet i.p.v. 3 keer op een dag een maaltijd 5 keer op een dag maar dan wel 1 goed ontbijt, lunch en avondeten. Die andere 2 keren iets kleins zoals fruit, crackers enz. Het gaat erom dat je maag blijft werken en dan verteert hij het voedsel goed.
Het is heel gek, maar als je je aanwent om maar 1 keer op een dag een flinke maaltijd te eten, val je niet zo snel af als wanneer je meerdere keren iets kleins eet. Dit komt omdat je lichaam dan je voedsel anders gaat verdelen. Hij slaat het dan op als reserve in de vorm van vet. Blijft je spijsvertering werken dan heeft het niet de kans om ergens te worden bewaard.
Daarom is het ook beter om dan licht verteerbaar voedsel te eten en te letten op goede vezels (volkoren dus granen, peulvruchten, fruit, groenten) weinig vet maar wel vet nemen want anders hebben je darmen geen smering)
weinig suiker en veel water om je afvalstoffen goed af te voeren. Je lichaamsgewicht heeft ook niets met je leeftijd te maken hoor. Wel met je lichaamslengte. Iemand van 13 met een lengte van 1.50 m. zou met 55 kg. te zwaar zijn, maar ben je 1.60 m. dan zit je goed.
Zolang je gezond eet, veel water drinkt én veel beweegt doe je alles goed en val je al af als je zoetigheid en vette snacks laat staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben drie jaar geleden 35 kilo kwijtgeraakt. Dit heb ik niet zozeer gedaan door minder te eten, alswel anders te eten.
Meer brood (ik was niet zo'n broodeter), veel meer groenten en fruit, minder vet en minder tussendoortjes.

En vooral, heel belangrijk: veel bewegen.
Bewegen is eigenlijk het aller belangrijkste!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga niet dieten, voor je het weet zit je er je leven aan vast. je hoeft trouewns niet echt af te vallem, probeer op hetzelfde gewicht te blijven. J bent nog niet uitgegroeid volgens mij, dus als je lannger wordt met hetzelfde gewicht, wordt je BMI vanzelf lager, en krijg je ook een ander figuur
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding