Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel vierkante meter tarwe op een akker heb je nodig om een brood te bakken?

Als kind al vroeg ik me dat af. Nu zijn er minder akkers met tarwe, maar die ene vraag speelt nog steeds door mijn hoofd als ik er langs fiets.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

een hectare tarwe levert in Nederland ongeveer 8,2 ton op...
en dan maar veder rekenen...
een brood heeft 500 gram meel...

Toegevoegd op 23-05-2009 21:40:30
ik ben zelf te lui om het uit te rekenen...

Toegevoegd op 23-05-2009 22:01:35
o... ik kan beter niet zeggen dat ik te lui ben...
ik laat het aan een ander over om dit antwoord aan te vullen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ruim 1,5 m2
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 hectare = 100 x 100 meter = 10000 vierkante meter.
Graanopbrengst tarwe per hectare 8,2 ton = 8200 kilo graankorrels. Dus 1 vierkante meter levert ongeveer 0,82 kg tarwe (oogst verschilt van jaar tot jaar).
Tarwebloem is 70% uitgemalen; door het verwijderen van de zemelen etc.verlies je ongeveer 30% bij het malen van de tarwekorrels tot tarwebloem. 70% van 0,82 = 0,574.
1 vierkante meter tarweveld produceert dus ongeveer 574 gram tarwebloem.
Wettelijk is voorgeschreven dat 1 brood ongeveer 525 gram bloem moet bevatten, dus 1 m2 tarweveld zou ietsjes meer dan 1 brood opleveren.

Tenminste, voor zover die akker de juiste soort ("hardere") tarwe bevat, die genoeg gluten bevat dat het brood er goed mee rijzen kan. De van oorsprong hier goed groeiende "zachtere" tarwe (die goed gedijt met minder zon) is minder geschikt voor het maken van luchtige broden, en meer voor pannenkoeken, koekjes en platbrood dat niet zo hoeft te rijzen.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing