Is een heel hoge waarde voor foliumzuur in het bloed ongezond?
Omdat ik geen vlees en bijna geen dierlijke producten eet (ook bijna geen zuivel) wilde mijn huisarts mijn bloed onderzoeken om eventuele tekorten vast te stellen. Die waren er echter niet.
Ik zag op het blad met de uitslagen dat mijn waarde voor foliumzuur een stuk boven de normale bovengrens lag, namelijk 45 (de normaalwaarden liggen tussen 6,8 en 39). Is zo'n hoge waarde ongezond? Zo ja, hoe kan ik die verminderen?
Toegevoegd na 38 minuten:
Aanvulling op het antwoord van Loenie: mijn B12-waarde is ook gecontroleerd en die was in orde (ongeveer 300). Ik slik namelijk een B12-supplement. Ik ben overigens 57.
Toegevoegd na 43 minuten:
Persoonlijk denk ik dat mijn hoge foliumwaarde komt doordat ik erg veel groente te fruit eet, samen ongeveer 1000 gram per dag. Dat wil ik liever niet minderen, want volgens mij komt het daardoor dat al mijn andere waarden (ijzer, calcium, cholesterol enz.) optimaal zijn.
Als het niet ongezond is om een waarde van 45 te hebben, vraag ik me af waarom dat dat als bovengrens gesteld wordt. Ik dacht dat 'bovengrens' betekent dat waarden daarboven niet gezond zijn. Of bepalen ze die bovengrens misschien aan de hand van de waarden van bijv. de 90e percentiel van de bevolking?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.