Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hemaworst, wat lijkt het meest op de originele rookworst?

Zoals wellicht bekend is het recept van de Hemarookworst veranderd. Welk merk is te vergelijken met de worst van vroeger?

Picture for question
een maand geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De Hemaworst heeft zijn recept inderdaad aangepast, en veel mensen missen de oude smaak. Merken zoals "Jumbo" en "Albert Heijn" hebben rookworsten die vaak als alternatief worden gezien en komen qua smaak in de buurt van de originele Hemarookworst.

Daarnaast is de "Boerenrookworst" van kleine slagerijen soms ook erg populair. Deze kan wat meer authentieke smaak bieden en doet het goed bij mensen die op zoek zijn naar dat oude vertrouwde gevoel.

Wie heeft er ervaring met rookworsten? Welke merk geeft jullie dat lekkere gevoel van de originele Hemarookworst?
een maand geleden
Jaren geleden, volgens mij alweer zo'n 30 jaar, heb ik eens stage gelopen bij de UVG in Oss (= o.a. Unox)
Daar was de productielijn van de rookworsten. Ook die van de Hema.

Het grote verschil tussen die twee merken was (toen in elk geval) dat de Hema worsten nog echt gerookt werden op basis van echte rook uit hout; Terwijl de andere versies, dus ook de echte Unox rookworst, alleen met kruiden en aroma's op smaak gebracht werden. (Je vraagt je af of het nog wel ROOKworsten waren ? Maar da's een andere discussie)

Dat echte roken was wat die Hema worsten zo lekker maakte.

Ik kan me voorstellen dat het vanwege het milieu niet helemaal verantwoord meer is om nog met het massaal verbranden van hout deze worsten te produceren. Vooral ook aangezien er met kruiden en aroma's andere alternatieven zijn die minder milieubelastend zijn. Daarom zal ook de Hema met dat proces gestopt (moeten ?) zijn.

Het is lang geleden, dus ik weet niet hoe het daarna allemaal verlopen is, ik heb dat niet van nabij gevolgd, maar vermoedelijk zoek je een smaak van rookworsten die nog echt op hout gerookt zijn. Dus moet je op zoek naar dat soort worsten om bij de originele smaak uit te komen. Of die nog bestaat ? Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Wellicht vindt je ze nog bij een ambachtelijke slager o.i.d.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing