Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de rare smaak vandaan als ik met een vork uit een aluminium bakje eet?

Als ik eten heb besteld en dit wordt bezorgd in een bakje van aluminium, dan krijg ik een vreemde smaak als ik mijn eigen bestek gebruik om vanuit het bakje te eten. Met een plastic vorkje heb ik nergens last van. Heeft dit te maken met oxideren? En hoe werkt dat?
Welke stoffen zorgen er voor dat er een reactie ontstaat op elkaar?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Die rare smaak komt door een reactie tussen het aluminium van de bak en het metaal van je vork. Dit kan gebeuren als het voedsel zuur is, zoals tomaten of citroen, omdat zuur het aluminium kan aantasten.

Vaak vind je dat vooral bij aluminium dat niet helemaal goed is gecoat of bij oudere bakjes. Het is een kwestie van chemie tussen de materialen en de stoffen in je eten.

Hebben jullie ook wel eens zo'n vreemde smaak ervaren bij het eten uit aluminium? Wat deden jullie toen?
(Lees meer...)
een dag geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image