Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vormen pijnboompitten en pompoenpitten een gezond tussendoortje?

Rond 16:00, en soms óók rond 11:00, krijg ik vaak trek. Ik heb dan behoefte aan iets dat écht vult. Dus geen snacktomaatjes of zo.

Vroeger nam ik dan een notenreep, of ik sneed een dik stuk kaas af. Maar hoewel ik gezond ben en een goede BMI heb, ben ik toch op zoek naar een gezonder alternatief.

Nu heb ik altijd wel pijnboom- en pompoenpitten in huis (voor door het brooddeeg). Ik heb gemerkt dat twee handjes pitten mijn trek ook stillen.

Mijn vraag is nu:
Vormen deze pitten een gezonde snack,of zitten er stoffen in waarvan je beter niet teveel binnen kunt krijgen?

2 uur geleden
107
Inekez1
2 uur geleden
Er wordt wel geschreven dat je er niet teveel per dag van moet eten, maar ik zie zo even niet wat dan precies de veronderstelde nadelen zouden zijn. Een normale portie is maximaal 30 gram pijnboom- en andere pitten per dag, dat is ongeveer 2 eetlepels. Dus als je het ook al door je brood of salade doet, blijft er weinig over om gewoon te snacken. In 15 gram (1 eetlepel) pijnboompitten zit ongeveer 100 kcal. Dus een handje pitten is niet gezonder dan een notenreep. Wat is er mis met een gewone boterham met kaas? Of een bakje kwark met fruit en muesli?
tinus1969
8 minuten geleden
Pijnboompitten zijn zo te zien veel gezonder dan allerlei repen etc, omdat ze weinig koolhydraten bevatten en ihb weinig suiker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, pijnboompitten en pompoenpitten zijn beide gezonde tussendoortjes!

Pijnboompitten zitten vol gezonde vetten, eiwitten en antioxidanten. Ze kunnen helpen bij het verminderen van ontstekingen en ondersteunen je hartgezondheid.

Pompoenpitten zijn ook rijk aan eiwitten en vezels, en bevatten belangrijke mineralen zoals magnesium en zink. Ze zijn goed voor je immuunsysteem en kunnen je helpen om langer een vol gevoel te houden.

Meestal zijn ze een goede keuze, maar let wel op de portiegrootte, want ze zijn calorierijk.

Wie heeft er favoriete recepten of manieren om pijnboompitten en pompoenpitten te gebruiken als snack? Deel jullie tips!
(Lees meer...)
Inekez1
2 uur geleden
"Meestal zijn ze een goede keuze, maar let wel op de portiegrootte" En wat is dan een goede portiegrootte?? Dat is dus precies de vraag van Cryofiel. We hebben hier niks aan al die algemene antwoorden die beginnen met 'meestal...' of 'in veel gevallen...'. Mensen die hier een vraag stellen doen dat over het algemeen omdat hun situatie afwijkt van het 'meestal-patroon'.
Pompoenpitten bevatten veel gezonde stoffen, dus die kun je prima eten. Je kunt wel last krijgen van je darmen als je niet gewend bent om veel vezels te eten.
Het bevat 574 kcal per 100 gram, hoeveel je binnen krijgt met '2 handjes' zou je even moeten afwegen.
-----------------
Veel pijnboompitten kan wel een risico geven: https://nvic.umcutrecht.nl/nl/nieuws/de-pijnboompit-pineut
"Grofweg twee dagen na het eten van pijnboompitten kan een verandering van smaak worden waargenomen. Er wordt voor enkele dagen een bittere / metaalachtige smaak geproefd die tijdens eten extra naar voren komt. De bitterheid kan enkele dagen tot weken aanhouden waarna de smaak weer herstelt"
(Lees meer...)
Toegevoegd op 23 november 2024 11:15: tekst
Ritsuka
een uur geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding