Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verschillende plastics om voedingsmiddelen?

Als je kijkt naar crackers, rijst, beschuit etc. Dan valt mij op dat het in een harde flinterdunnen soort plastic is verpakt. Het nare ervan is dat bij het openen vaak de hele verpakking openscheurd.
Haal je een brood in de supermarkt, dan zit daar een plastic zak om het brood heen die veel zachter is en minder snel doorscheurt. En bij bijvoorbeeld een zak snoep daar zie je een wisselend beeld. Mijn vraag in het kort: Waarom kiest men bij bepaalde producten een plasticsoort die je snel kapot trekt

2 dagen geleden
525
LeonardN
2 dagen geleden
Omdat allerlei producenten allerlei afwegingen maken die veel minder te maken hebben met hoe de klant de verpakking ervaart, maar meer kijken naar dingen als:
-degelijkheid
-vormbaarheid
-kosten
Veel mensen zullen een verpakking niet gebruiken, maar het omgooien in een bus of blik of andere container. De mensen die dat niet doen zullen niet zo snel een ander product kopen omdat ze de verpakking als beter ervaren. "Waarom kiest men bij bepaalde producten een plasticsoort die je snel kapot trekt"
Dat is dus een vraag vanuit een specifieke consument bekeken, zo zien fabrikanten die vraag niet (snel).
Inekez1
2 dagen geleden
Mijn advies aan fabrikanten is dan om eens heel snel wel vanuit de klant te gaan denken. "Veel mensen zullen een verpakking niet gebruiken, maar het omgooien in een bus of blik of andere container." Dat doe ik ook, niet omdat ik dat graag wil, maar omdat het gewoon noodzakelijk is na het volledig openscheuren van de verpakking.
Antoni
2 dagen geleden
Zo'n verpakking die snel openscheurt, kan je ook eenvoudig openknippen. Leg een of meer scharen voor het grijpen in je keukenla en het probleem is opgelost. Met een schaar kan je ook nog makkelijk bepalen hoe groot de opening in de verpakking precies wordt: een extra voordeel!
tinus1969
2 dagen geleden
Of een verpakking makkelijk te openen is, is eigenlijk bijzaak. De voornaamste vraag is of een verpakking het product optimaal beschermt. En verschillende producten hebben verschillende eisen.
Inekez1
2 dagen geleden
@Antoni, voor een zakje rozijnen of muesli geen probleem, maar moet je eens proberen om een rol rijstwafels open te knippen (lukt al bijna niet) en dan proberen om er rijstwafels uit te halen zonder dat het hele folie alsnog uitscheurt.
HeerVoldemort
2 dagen geleden
@ Inekez1 ik leg de rol op zijn kant en zaag dan met een broodmes de rol open tussen de eerste en tweede rijstwafel. De volgende wafels haal ik uit het plastic door mijn duim aan de buitenkant van het plastic tegen de onderkant van de volgende wafel te duwen. En om dan de verpakking weer af te sluiten:
A. Voldoende wafels eten dat ik ruimte heb om de verpakking dicht te draaien.
B. Plastic zakje om de hele verpakking.
3. De rest met verpakking en al in een beschuitbus stoppen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een éénmalige verpakking (die gemakkelijk kapot scheurt) is veel goedkoper dan een herbruikbare (sterke) verpakking.
(Lees meer...)
2 dagen geleden
Inekez1
2 dagen geleden
Toch opvallend dat het dure merk knackebrod in wegwerpplastic zit en het allergoedkoopste knackebrod in een verpakking die je makkelijk kunt openen en hersluiten. Met nootjes hetzelfde. Dure nootjes: zakje stuk. Goedkoopste nootjes: stevige verpakking, soms zelfs met hersluitbare strip!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding