Hoe kom het dat rode radijsjes bij het eten een branderig gevoel op mijn tong geven?

Verder heb ik dat nergens bij.

een uur geleden
LeonardN
een uur geleden
"Verder heb ik dat nergens bij."
Oh? Dat is bijzonder.
Niet dat je het hebt bij radijsjes, maar dat je het verder nergens bij hebt.
-mosterd
-sambal/chili pepers
-wasabi (imitatie wasabi wordt n.b. gemaakt van groene radijs).
-mierikswortel
-peper (als in zout en peper)
Pieterke
53 minuten geleden
@LeonardN. De dingen die jij noemt eet ik geen van alle. Bij de (andere) dingen die ik eet heb ik nooit last.

Antwoorden (2)

Allylisothiocyanaat

Wiki
allylisothiocyanaat (onder meer in mosterdolie en de olie van mierikswortel of wasabi); antibacteriële stof; kan gebruikt worden als ontsmettingsmiddel en conserveringsmiddel

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van radijs
De pittige smaak van radijs is afkomstig van de stof allylisothiocyanaat. Deze stof ontstaat uit glucosinolaten doordat het enzym myrosinase vrijkomt bij het kauwen en vervolgens deze stof produceert. Allylisothiocyanaat komt ook voor in wasabi en mosterd.
een uur geleden
LeonardN
een uur geleden
In mn andere reactie besprak ik al chilipepers, daarvoor geld echter weer een andere stof https://nl.wikipedia.org/wiki/Capsa%C3%AFcine Capsaïcine is een alkaloïde dat de nociceptoren op de tong stimuleert.
Pieterke
50 minuten geleden
Bedankt voor de reactie.
De plant radijs is een lid van de familie kruisbloemigen. De knollen daarvan bevatten zwavelhoudende componenten die smaakstoffen vormen wanneer men ze bijt, wrijft of hakt. Door de beschadiging komt mosterd­glycoside vrij, wat een branderig gevoel veroorzaakt. Dat is niet alleen het geval bij radijs, maar ook bij bijvoorbeeld spruitjes, mierikswortel en (uiteraard) mosterd. Spruitjes en andere koolsoorten eten wij gekookt en dat verzacht de smaak, want glycosiden lossen op in water. Maar radijsjes worden rauw geconsumeerd en daardoor kan de mosterdglycoside jouw tong zo'n branderig gevoel geven.
Amadea
een uur geleden
Pieterke
51 minuten geleden
Bedankt voor het antwoord.