Hoe kom het dat rode radijsjes bij het eten een branderig gevoel op mijn tong geven?
Verder heb ik dat nergens bij.
Oh? Dat is bijzonder.
Niet dat je het hebt bij radijsjes, maar dat je het verder nergens bij hebt.
-mosterd
-sambal/chili pepers
-wasabi (imitatie wasabi wordt n.b. gemaakt van groene radijs).
-mierikswortel
-peper (als in zout en peper)
Van veel van die genoemde dingen kan ik me dat nog voorstellen, maar gebruik je nooit peper, of kom je er nooit mee in aanraking? Als je het in de keuken hebt staan, even klein beetje op je vinger en dan voel je het best prikken, is mijn ervaring. Maar in een gerecht goed gemengd is branderig idd niet de meest voor de hand liggende term. Hier nog een aantal kruiden die prikkelend kunnen zijn:
https://www.vitaminesperpost.nl/actueel/krachtige-kruiden De hoeveelheid/concentratie is in veel gevallen natuurlijk wel van belang om het van mild tot prikkelend tot branderig te ervaren. Ook zijn het soms hele andere ervaringen van pittigheid/scherpheid. Bij mosterd is de scherpte er direct en vaak is het zo weer weg. Maar bij sambal kan het soms even duren voor je het voelt en kan het lang blijven hangen. Mosterd zou ik ook niet per se als branderig ervaren. Eigenlijk is het heel bijzonder dat we dit eten omdat het eigenlijk als een soort afweermechanisme dient voor de planten die dit doen. Het zou ons dus moeten weerhouden. Vandaar dat veel mensen er ook niets van moeten hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.