Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit me af te vragen wat je kunt proeven in leidingwater.?

2 maanden geleden
3.3K
TurfGraver
2 maanden geleden
De aanwezige mineralen.
Baja-1976
2 maanden geleden
oa fluor en chloor
en de aanslag uit de leidingen
tinus1969
2 maanden geleden
@Oswald, vind jij dat leidingwater een smaak heeft? Of proef je zelf niets en vraag je je af of je een smaak zou moeten proeven?
Ritsuka
2 maanden geleden
Ik proef zeker smaakverschil tussen thuis en bij vrienden die in andere provincie wonen
HeerVoldemort
2 maanden geleden
@Ritsuka
Ik ook, thuis (Kesteren) drink ik best veel water, lekker water. Bij mijn schoonvader (Dodewaard) ook lekker water. Maar toen ik nog in Amersfoort woonde niet, vond het niet lekker. Op het werk (Bilthoven) ook vies water. En bij mijn familie (Rhenen) ook niet lekker.
Cryofiel
2 maanden geleden
Komt het drinkwater in Bilthoven niet uit dezelfde bron als het drinkwater in Utrecht? Utrechts drinkwater komt uit dezelfde bron waaruit ook Sourcy het water voor de flesjes haalt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je het antwoord al vroeg wilt hebben, dan ja! Water heeft een smaak. En een zeer aantrekkelijke smaak! Maar de smaak (zin) ervan hangt af van twee variabelen.

Menselijke Biologie
Waterbron
Dit betekent dat geen twee wateren hetzelfde zullen smaken. En geen twee personen zullen dezelfde smaak hebben voor hetzelfde water op een bepaald moment.

Laten we eens in detail kijken hoe de bovenstaande variabele de smaak beïnvloedt en hoe deze gerelateerd is aan onze neurologische cellen.

Wat geeft de smaak van drinkwater?
Zuiver water is gewoon een waterstofatoom dat verbonden is met twee zuurstofatomen. De vloeistof die je drinkt bestaat echter uit veel meer dan deze twee elementen.

Enkele van de meest voorkomende minerale verbindingen die je in je drinkglas aantreft zijn magnesium, calciumbicarbonaat, natriumsulfaat, chloride en fluoride.

Kijk voor PPM op het etiket - de volgende keer dat u een mineraalwaterflesje koopt. PPM is een afkorting van "Parts Per Million". Daar vindt u alle mineralen (hierboven vermeld) en hun beschikbare hoeveelheid.

Het zijn deze mineralen die smaak toevoegen aan het drinkwater. Zuiver water is smaakloos. En we drinken het niet puur- we drinken mineraalwater.

Alle andere toegevoegde mineralen (behalve waterstof en zuurstof) hebben verregaande smaken. Maar onze smaakpapillen ervaren ze niet duidelijk. In feite proeven we alle mineralen in hun geheel.

Dit komt in de eerste plaats omdat alle mineralen in opgeloste vorm in de vloeibare oplossing zitten en in de tweede plaats zijn onze toppen niet zo gevoelig om alle minerale smaken anders te ervaren.
(Lees meer...)
fremar
2 maanden geleden
Thecis
2 maanden geleden
2 dingetjes:
"Zuiver water is gewoon een waterstofatoom dat verbonden is met twee zuurstofatomen."
Precies andersom, het is H2O, dus 2 waterstof, 1 zuurstof. "Alle andere toegevoegde mineralen (behalve waterstof en zuurstof) hebben verregaande smaken."
Hiermee suggereer je dat waterstof en zuurstof ook mineralen zijn. Dat is niet zo.
Abcde
2 maanden geleden
"We drinken mineraalwater", dat klopt ook niet. Leidingwater is wat anders dan mineraalwater, het grootste verschil zit in de zuivering van het water.
HeerVoldemort
2 maanden geleden
En als je mineraalwater van Nestle drinkt, dan drink je eigenlijk vergif... https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2024/waterfraude-we-zijn-jarenlang-geflest

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding