Hoe kunnen supermarkt fabrikanten gecontroleerd worden of de beloofde ingredienten er wel in zitten?
Eerst olijfolie nou slagroom of kippesoep, het blijkt dat er per pakje steeds minder ingredienten in zitten. Maar je kan dat niet zien aan de buitenkant. Er is regelgeving maar die is kennelijk niet voldoende om dit te stoppen en de consument te beschermen?
Waarom (en hoe) zou een supermarkt dat moeten controleren?
Op bijna elke verpakking staat een ingrediënten lijst: kun je zelf bekijken.
Als er op de verpakking afbeeldingen of teksten staan van ingrediënten die er niet in zitten, kun je bij volgens mij acm melding maken van misleiding. Dat er veel minder in zit dan je zou verwachten, is onvoldoende om te klagen.
"Dat er veel minder in zit dan je zou verwachten, is onvoldoende om te klagen."
Dat verwoord je wat vreemd. Bedoel je te zeggen:
Dat een product nu minder bevat dan eerst is geen reden voor een klacht ZOLANG het correcte volume/massa maar op het etiket staat. ? Want als er 500ml op een blikje cola staat dan VERWACHT ik dat er ~500ml in zit. Als er dan maar 440 ml inzit dan is dat wel degelijk reden om te klagen. Als dat de norm is ipv een foutje dan zal de NVWA ingrijpen. (vroeger Keuringsdienst van Waren). De vrager denkt niet dat een supermarkt het moet controleren, maar heeft het over "supermarkt fabrikanten" een "onbestaande" term. Hij bedoelt fabrikanten die leveren aan een supermarkt.
Maar daar gaat de vraag dus al helemaal niet over (zie de reactie van ronron1212) Het gaat er blijkbaar om dat fabrikanten steeds minder van de dure ingrediënten in hun product doen. Dus minder kip in de kippensoep en minder zalm in de zalmsalade. https://www.hartvannederland.nl/advies-en-tips/kopen/minder-kip-in-soep-en-minder-slagroom-in-ijs-fabrikanten-zuinig-met-dure Tja lullig voor de consument die niet oplet, en daar let nu eenmaal bijna niemand op, maar zolang de juiste waarde op het etiket staat is er niets aan de hand en hoeft er op zich ook niets gecontroleerd te worden. Of zal bij controle blijken dat de aangegeven hoeveelheid gewoonweg klopt.
"Oh bedoel je dat."
Dus ik snap NU (of iig de vorige reactie dus al) wat je bedoelt/bedoelde. Maar daar gaat de vraag hier niet over. Waar de vraag over gaat heeft ronron1212 onder mijn antwoord uitgelegd. Je snijdt dus een punt aan wat op zich klopt, maar waar het niet over gaat. (Net zoals ik ook de vraag niet goed begreep, omdat deze slecht is verwoord, en ik dus mijn antwoord wat verder heb uitgebreid). Snap je dat deze vraag niet gaat over wat jij probeert te zeggen?
Een paar trosjes bessen op een pak bessensap.
Als je dat in een massa of volume zou schatten zou die hoeveelheid (veel) lager kunnen zijn dan wat er in een pak zit aan bessen. Veelal omdat het eigenlijk appelsap is met een vleugje bessensap of bessensmaak.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.