Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak je paars zonder blauw?

Morgen wil ik paarse cupcakes bakken. Ik heb alleen geen paarse kleurstof kunnen vinden in het keukenkastje en ik ben bang dat bestellen te lang gaat duren. Ik heb verder alle basiskleuren thuis behalve blauw. Hoe maak je paars zonder blauw?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat is absoluut NIET mogelijk. Paars is een secundaire kleur die je maakt met de primaire kleuren rood en blauw (zie hiervoor ook de kleurencirkel in de afbeelding). Met mengen van andere kleuren kan je dus GEEN paars maken.
In de kleurencirkel zie je de primaire kleuren rood, blauw en groen liggen op de punten van de driehoek. De secundaire kleuren liggen recht tegenover de zijden van de driehoek.
Toegevoegd op 16 december 2020 18:29: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Blauwe bessen en rode kool lenen zich beiden goed voor het maken van een paarsrode kleurstof.

Gebruik je rode kool? Kook deze dan in wat water en gebruik het kookvocht. (Onlangs kocht ik trouwens bij de Lidl een nieuwe variatie die zich hier ook uitstekend voor leent: rode spitskool).
Gebruik je blauwe bessen? Breng deze met een scheutje water aan de kook en giet ook hier het sap door een zeef.
. . .
En het paarse vocht kun je zelfs vervolgens blauw maken door er een beetje baking soda aan toe te voegen!
Amadea
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing