Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke sojasaus is nou werkelijk op de authentieke manier gemaakt?

Na het zien van een programma op tv over sojasauzen en hoe deze gemaakt kunnen worden, ben ik heel benieuwd wat nu echt sojasaus is die is zoals hij hoort te zijn.
Ik wil nou wel eens echte natuurlijk gefermenteerde sojasaus proeven ipv snel en chemisch geproduceerde.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Volgens de Toko in Amersfoort is A ketjap het meest origineel.
In de smaken Manis (mijn voorkeur) en Asin.
Google ''A ketjap'' voor afbeeldingen en info.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De authentieke sojasaus of ketjap zoals wij het ook noemen is hier niet te koop.
Wat wel verkrijgbaar is: Ketjap Medja No.1** ("Perusahan Ketjap Kudus" -zoet- te koop in hele en halve liters), welke ook door mijn Indische/Indo en Hindoestaanse vrienden en bekenden zeer gewaardeerd wordt.

Voor echte authentieke ketjap is Japan de aangewezen plaats, dus helaas niet hier te koop.

Herkomst
Ketjap is ontstaan ​​in China in de 2e eeuw en is van daaruit verspreid over Azië. Tegenwoordig wordt het steeds meer gebruikt in de westerse keuken.

** "Perusahan Ketjap Kudus" -zoet- te koop in hele en halve liters.
Ook bij sommige supermarkten te koop, maar beter bij de toko, scheelt in prijs.
Toegevoegd op 05 oktober 2018 21:19: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je echte sojasaus wilt, neem dan geen sojasaus die 'ketjap' genoemd wordt....hierin is duidelijk verschil! Zowel ketjap als sojasaus hebben wel als basis soja. Sojasaus wordt ketjap door hier palmsuiker en/of melasse aan toe te voegen. De van origine dunne sojasaus wordt hierdoor stroperiger en soms zoeter dan echte sojasaus. (ketjap manis) Ook kan hier een zoute variant op gemaakt worden ( ketjap asin) of een die nog zoeter is dan de manis (ketjap medja). Wordt er in een recept echt sojasaus verlangt, neem dan geen ketjap...de smaak zal geheel anders zijn dan de bedoeling is.

Belangrijk is dat je bij zowel ketjap als sojasaus op het etiket altijd kunt teruglezen of het natuurlijk gebrouwen is....je hebt dan in elk geval een goede saus in handen Staat dit niet op het etiket vermeld, ga er dan maar van uit dat het een fabriekssojasaus is met allerlei toevoegingen en ingrediënten die onnodig zijn.

Net als ketjap, heb je ook verschillende sojasauzen. Je hebt Chinese sojasaus, Japanse-, Tamari, ponzu en nog veel meer... Over het algemeen is in ons land overal de Japanse sojasaus van Kikkoman erg bekend en geliefd. Persoonlijk neem ik altijd de kikkoman met de rode dop... dit is de natuurlijk bereide gewone variant met alleen water, sojabonen, tarwe en zout. Sojasaus is altijd zout als hij gefermenteerd is. Kikkoman heeft echter ook een minder zoute variant met een groene dop. Daarin zitten echter toevoegingen zoals alcohol. azijn en suiker. Wil je dus geen extra zout dan kan je goed deze 'less salt' nemen.

Er is nog een verschil in het gebruik van soja of ketjap... sojasaus kan je ook prima koud gebruiken zoals in een dip bij sushi....bij ketjap zal dat niet zo lekker zijn.

Sojasaus moet je eigenlijk alleen zien als smaakmaker en altijd uitkijken dat je niet teveel gebruikt, omdat alles dan snel te zout kan smaken.... je kunt er beter iets bij doen dan eraf halen als het eenmaal te zout is geworden ;-)
Sojasaus kan je vervolgens goed combineren met honing, geraspte gember, knoflook, limoen/citroen, rode peper en ook steranijs is er lekker bij. Je kunt trouwens ook sojasaus en ketjap goed samen combineren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing