Valt een erg groot prijsverschil in twee supermarkten uit te leggen?
Vandaag in de supermarkt een speciale aanbieding: drie bakken met honderden glazen Nutellapotjes van 25 gram voor 89 cent per stuk.
In een concurrerende supermarktketen vandaag ook een Nutella-aanbieding: een glazen pot van 630 gram voor 3 euro.
Omgerekend ben ik dan in de ene supermarkt ongeveer zeven keer zo duur uit als in de andere.
Kan iemand mij dit enorme prijsverschil uitleggen?
Merkwaardig is dat de dure supermarkt een groot concern is terwijl de goedkope supermarkt één van de kleinste ketens van het land is.
Een kleine verpakking is altijd veel duurder. Je betaalt vooral de verpakking.
Omgerekend per kilo (of liter) zijn kleine verpakkingen altijd veel duurder. De grondstofkosten van het product zelf (de Nutella) zal gelijk zijn. Echter:
- productiekosten zijn hoger. Er is een specifieke afvulmachine voor kleine verpakkingen. Die kan evenveel verpakkingen per uur verpakken, maar dus minder kg product per uur. Dus meer kosten per kg. aan afschrijving, fabriekspersoneel, energie, etc.
- Glas is zwaar; kleine potjes hebben relatief hoge kosten in verhouding met de inhoud. Ook deze fabrikant heeft meer kosten dan alleen het materiaal. En wil ook wat winst maken. En je hebt in verhouding veel meer verpakkingsmateriaal, transportkosten.
- algemene kosten zoals gebouwen, transport, opslag, personeel, marketing, R&D, kwaliteit, etc worden vaak als percentage opslag berekend en drukken dus hard op kleinere verpakkingen.
- de handel gaat ervan uit dat de consument wel betaald voor gemak (klein).
Los hiervan komt bij mij de gedachte op (en mogelijk niet alleen bij mij; misschien heb ik het fout met deze gedachte) dat de potjes van 25 gram (= 1 boterham) eigenlijk niet voor de verkoop bedoeld zijn maar samples (gratis weggevertjes) van een Nutellawinkel. En om wat voor reden dan ook (overproductie?) beland zijn in een supermarkt. Is dit aannemelijk?
Normaliter een product welke niet verkocht wordt aan consumenten zover ik kan zien. Kopers zullen het meer als een "novelty" zien dan als een product met daadwerkelijk nuttige toevoeging (over een grote pot waar je gewoon een week mee kan doen). Voor veel producten geldt dat het goedkoper per volume of gewicht wordt als je meer volume/gewicht in een artikel stopt. Tot een bepaalde limiet natuurlijk.
https://www.ah.nl/producten/product/wi3372/ah-keukenzout-met-jodium
https://www.ah.nl/producten/product/wi173809/ah-keukenzout-met-jodium-bus?gclid=Cj0KCQjw28_XBRDhARIsAEk21FgbMiyR2ex8qOW9aomSs1CIAic_pGzKoY77BrmhM0iHDENLh_diYrwaAiC_EALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CKq28NXS-9oCFVuZdwodeasD4A
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.