Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van welke meloenrassen kun je de schil en/of de pitten eten?

Op diverse sites lees ik dat je de schil en de pitten van een watermeloen in een smoothie kunt verwerken. Geldt dat ook voor andere rassen b.v. honingmeloenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wees voorzichtig met de bittermeloen of balsempeer (Latijnse naam Momordica charantia) De pitten zijn giftig. Maar wees gerust, je zult die tropische vruchten niet snel tegenkomen op de groente afdeling.
Voor het overige verwacht ik geen narigheid met meloenpitten.
Tegen het eten van schillen heb ik wel bedenkingen.
Als het geen EKO meloen is, hou dan rekening met een flinke dosis gif op en in de schil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt van de schil van een watermeloen, net als van citrusfruit, gekonfijte schilletjes maken als je er de tijd voor wilt nemen. De schil wordt dan als een soort snoepje of een garnering op gebak/toetje. Ik heb het wel eens gedaan van watermeloenschil en dat gaat prima....van andere soorten weet ik het niet, het lijkt me niet altijd zo makkelijk gaan als bij watermeloen.
Je moet wel het groene eraf halen en alleen de witte dikkere schil nemen.

Snijd hem in parten, verwijder het vlees en schil de groene buitenkant eraf. Snijd de witte schil in stukjes of reepjes. Doe ze in een pannetje en bedek ze met water. Breng aan de kook en laat 5 min. zachtjes koken. Er zal een rose-/oranje achtig gekleurd schuim verschijnen, maar dat kan geen kwaad. Laat de stukjes in een vergiet uitlekken en spoel ze af.
Laat een kop suiker in een halve kop water oplossen op het vuur en doe de schilletjes erin , breng aan de kook en laat 15 min. koken. Doe het vuur uit en laat de schilletjes 8-10 uur erin staan. Doe dit alles dan nog een keer maar voeg er dan citroensap en vanilleextract aan toe en kook het weer 15 min. Laat dus weer zo lang staan.
Je kunt de schilletjes nu in de siroop bewaren of ze uit de siroop halen en uit laten lekken. De siroop kan je weer voor wat anders gebruiken en bewaren.
Je kunt ze ook 45 min.laten pruttelen, maar dan worden ze niet zo transparant als bij lange intervallen ertussen.

Tenslotte laat je ze drogen. Leg een stuk bakpapier op een bakblik wat je bestrooit met poedersuiker. Verdeel de stukjes schil hierop en laat ze elkaar niet raken. Laat een dag of 2 drogen of droog ze in een oven op lage temperatuur.
Het is een vorm van conserveren en dat duurt nu eenmaal een tijdje.
http://kitchen.galanter.net/2012/05/28/candied-watermelon-rind/

Je kunt de witte schil ook pureren of in stukjes snijden om aan curry's toe te voegen...

De pitten zijn erg gezond en die kan je ook eten. Je kunt ze zelfs bij toko's vaak kopen waar ze als snack verkocht worden, meestal zijn de dan gepeld en wit ipv zwart. Ze worden gepeld omdat ze dan beter verteerbaar zijn.
Aziaten eten ze heel vaak geroosterd en gezouten als een snack-knabbeltje.
Er zijn veel verschillende meloensoorten en niet alle pitten zijn lekker en eetbaar. Van de watermeloen is echter bekend dat geroosterde pitten veel voedingswaarde hebben en vergelijkbaar zijn met zonnebloem-/pompoenpitten. Je kunt ze gepeld/geroosterd gebruiken in een salade, smoothie/shake, brood of cake en zo uit de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding