Hoe ziet een optimaal eiwitrijk dieet eruit?
Beste allemaal,
Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in de verschillende vormen van diëten. Uiteindelijk kwam ik bij een eiwitrijkedieet. Het voordeel hiervan is, is dat het lichaam geen eiwitten kan opslaan en je dus nooit te veel energie kan innemen. Belangrijk hierbij is wel dat je het aantal koolhydraten zo klein mogelijk moet houden omdat je lichaam deze wel op kan slaan. Ik heb al verschillende dieetboeken in huis gehaald(Eiwitrijke diëten/koolhydraatarme dieten) alleen hierbij is de koolhydraten inname nog steeds vrij hoog. Ik vroeg mij daarom een paar dingen af en ik hoop dat iemand met verstand van voeding mij hiermee kan helpen;
- Allereerst klopt bovenstaande?
- Als ik veel eiwitten inneem en die 500 koolhydraten, sla ik deze koolhydraten dan niet gewoon op omdat het lichaam de eiwitten eerst gebruikt. (Want dat werkt een eiwitrijk dieet averechts lijkt mij?)
- Hoe ziet een optimaal eiwitrijk dieet eruit, klopt onderstaande?
* ontbijt;
Havermout met melk
* Tussendoor;
Thee met 2 mandarijnen
* Middag;
Gebakken eitje;
of kwart met fruit;
of salade.
*Tussendoor;
Koolhydraatarme koekje met thee of koffie
*Avondeten;
Groente en vlees.(Aardappels, spaghetti, rijst vermijden)
*Tussendoor;
Koffie
* Dranken die mogen; minimaal siroop met water(max 2 glazen/dag), thee, melk, karnemelk, koffie, water
Met vriendelijke groet,
Luuk
- wat bedoel je met 500, 500 gram of 500 kcal aan koolhydraten? Waarom zou je lichaam eiwitten eerst gebruiken volgens jou?
- wat je noemt als dagmenu vind ik niet echt eiwitrijk, er staan geen duidelijke porties bij, maar het klinkt als erg weinig kcal.
Zit een groot verschil in het dieet tussen iemand met een kantoorbaan en iemand die topsporter is.
mandarijntjes: 80 kcal
gebakken ei: 95 kcal
koekje: ligt er aan wat voor koekje, maar rond de 100 kcal
avondeten broccoli (250 gram) + kip (200 gram): 435 kcal Ik kom daarmee maar op 985 kcal uit, met 70 gram koolhydraten en 90 gram eiwitten.
Dat is veel te weinig eten, kind van 4 heeft al 1200 kcal op een dag nodig, en het is ook niet bijzonder eiwitrijk. Grootste deel hiervan (60 gram) komt van de kipfilet.
Hier kun je een site/app als My Fitness Pal of Fatsecret voor gebruiken, of de site van het voedingscentrum.
Blijf je tijdens deze 2 weken ongeveer op gewicht? Dan weet je wat je gemiddelde verbruik aan energie is. Aan de hand daarvan kun je aanpassingen maken. Hoeveel groente en fruit eet je bijvoorbeeld? Kijk of je dit kan verhogen naar 2 stuks fruit en 300 gram groente (ik eet zelf bijvoorbeeld warm bij de lunch om dit makkelijker te maken, of ik neem snoeptomaatjes of zo mee).
Hoeveel eiwitten eet je op een dag? Goede richtlijn is 1-2x je lichaamsgewicht in kg in grammen eiwit. Als je 75 kg weegt, is dit dus 75-150 gram eiwit. Laat die boeken anders even zitten, en focus op kleine veranderingen maken. Je kunt wel alles om gaan gooien en geen koolhydraten meer willen eten, maar ga je dat je leven lang volhouden? Hoe doe je dat als vrienden met je uit eten willen?
"Er zijn geen redenen om super high carb te gaan (tenzij je een gestoord hoog energieverbruik en/of caloriebehoefte hebt), en er is ook geen reden om zeer low carb te gaan (tenzij je bewust wilt experimenteren met iets als ketose). Zowel lowcarb+highfat als highcarb+lowfat dieten kunnen “werken” voor vetverlies: het belangrijkst is het hanteren van een calorietekort. De “superioriteit” van low carb dieten (die nog vaak redelijk opgehemeld worden) op gebied van vetverlies komt simpelweg neer op het benadrukken van voldoende eiwit in het dieet (waardoor verzadiging + thermogenese worden bevordert) en het feit dat “low carb” een makkelijke template is om een calorierestrictie op te zetten, gezien veel producten al snel koolhydraatrijk zijn (zeker in de Hollands keuken!)."
http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpubh.2016.00279/full Nu is hetgene dat hier wordt genoemd nog niet zomaar geaccepteerd - maar het geeft wel het groeiende gevoel aan binnen de wereld van de echte kenners dat teveel vet in je lichaam niet goed is, ook niet als je gewicht (je BMI) prima is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.