Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kom ik zo snel aan?

Mijn diëtiste reageert niet op mijn mail.
Ik heb anorexia en ben na enkele weken alleen maar yoghurt/kwark eten weer bezig met een eetlijst volgen.

Ik volg de wenlijst van de website proud2bme (http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten/Wenlijst)
Alleen dan zonder boter, melk en aardappelen.
Maar ik moet wel een flesje nutridrink nemen in de middag.
Gisteren moest ik wegen en ik benmeer dan 1,5 kg aangekomen in een week.

Hoe kan dit? Gaat dit gewicht er nog af? Want nu ben ik van een BMI van 15,9 naar een bmi van 17,0 gegaan. Mijn diëtiste zei dat ik op deze wenlijst stabiel zou blijven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je hebt anorexia, je hebt ondergewicht, en je hebt een hele tijd erg weinig gegeten.
Nu ben je weer wat meer gaan eten, en nu gaat je lichaam zoveel mogelijk energie en voedingsstoffen opslaan, om de tekorten aan te vullen, en de opgelopen schade aan je spieren en organen weer proberen op te lossen.
Een deel van je gewicht zal dus ook vocht zijn dat je extra vasthoud.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je zorgt dat je je aan deze voedingslijst houd (dus gevarieerd eten, en iets meer dan dat je eerder deed) dan zal je gewicht uiteindelijk weer stabiliseren. Als je lichaam merkt dat er regelmatig voedingsstoffen binnenkomen, en de schade (die hersteld kan worden) is opgelost, gaat er wat minder vocht en dergelijke opgeslagen worden.

Hopelijk heb je snel weer contact met je dietiste, die kan je het beste adviseren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier is een uitgebreide uitleg (in het Engels): https://gokaleo.com/2013/08/17/what-to-expect-when-you-stop-dieting-part-3-what-the-heck-is-happening-to-me/

Toegevoegd na 15 minuten:
samenvatting van de link met uitleg over waarom je (tijdelijk) aan kan komen na te weinig eten:
- je houd extra vocht vast in spieren en weefsels (trekt weg na 6-8 weken)
- in het geval van lage koohydraten en/of kcal, gaan je spieren glycogeen vasthouden (word ook minder na paar weken)
- soms kom je aan omdat je lichaam dit gewoon nodig heeft voor o.a. vruchtbaarheid
- je kan zwelling van vocht krijgen in o.a. vingers en enkels, dit trekt ook weer weg
- eten blijft langer in je lichaam, omdat je vertering vertraagd is
- je kunt spierpijn en vermoeidheid voelen

Maar daarnaast gebeurt er ook dit:
- je libido gaat omhoog
- je krijgt meer energie
- huid, haar, en nagels verbeteren
- schildklierfunctie word beter
- je zelfbeeld verbeterd, omdat je hersenen weer beter kunnen functioneren
Ritsuka
8 jaar geleden
Anderhalve kilo aankomen in een week is vrijwel onmogelijk. Tenminste, als het gaat om 'echt' gewicht. Maar jij bent van een periode heel weinig eten naar iets normaler eten gegaan. Als je van een periode weinig en eenzijdig eten weer beter gaat eten, lijkt het soms in eerste instantie alsof je ineens veel aankomt in gewicht. Dit is echter geen lichaamsvet, maar ook gewoon je maag- en darminhoud die je meeweegt. Dat is niet alleen het voedsel in zichzelf, maar ook het resultaat van een normalere darmwerking omdat je niet meer alleen vloeibaar eet en je - hopelijk - meer vezels binnenkrijgt. De voedselbrij blijft daardoor wat langer in je darmen zitten, en dat is goed. Het betekent echter ook dat je in het begin op de weegschaal meer kilo's erbij ziet komen dan alleen het gewicht dat je daadwerkelijk aan bent gekomen.

Wanneer iemand buikgriep heeft, zie je hetzelfde effect: je kunt in zo'n situatie heel snel veel afvallen omdat je weinig eet en je verliest ook veel vocht door diarree en braken. Stel dat je vier of vijf kilo afvalt tijdens je ziekte. De eerste twee kilo's zitten er dan zo weer aan als je weer beter bent, je darmen weer normaler gaan werken en je weer gewoon gaat eten. Daarna gaat het veel langzamer, omdat 'echt' aankomen - in vet- en spierweefsel - nu eenmaal langer duurt. Daarvoor moet je namelijk écht meer eten dan wat je op een dag verbrandt. Die eerste kilo's krijg je in feite gratis.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel de bedoeling dat je uiteindelijk ook 'echt' gaat aankomen. Dat begrijp je ongetwijfeld wel. Maar alle begin is moeilijk, en het is echt al HEEL wat dat je een eetlijst volgt en ook nutridrink gebruikt. Ik hoop alleen wél dat je die aanpassingen in de lijst (dus de dingen die je weglaat) ook in overleg doet met je diëtist(e). Als dat het geval is, dan is het prima natuurlijk. Ik hoop dat je goede begeleiding hebt en dat het je lukt om steeds meer stappen vooruit te zetten. Ik wens je heel veel sterkte met je herstel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat dit gewicht er nog af?? Dat hoop ik niet! Een bmi van 17 is nog veel te weinig. 20 is goed. Als je niet wilt overlijden, zul je echt nog meer moeten aankomen, sorry als dit hard klinkt, maar is wel de waarheid. Goed dat je begeleid wordt. Ik hoop dat het snel beter met je zal gaan en dat die angst om aan te komen weggaat...

Toegevoegd na 4 minuten:
(Ik heb onlangs dat programma gezien van dat meisje die aan anorexia gestorven is, daar was ik nogal van geschrokken, dus ik bedoel het alleen maar goed met jou, hoor!!!)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing