Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is slechter, niet eten of 'slecht' eten?

Ik werk in de horeca en het gebeurd regelmatig dat ikeen maaltijd oversla.
Als ik dan 's avonds klaar hebben ik honger, maar geen puf meer omte koken.
Het enige wat dan nog open is zijn tenten met slechte vette happen, zoals MacDonalds, shoarmazaken, snackbars etc.
Wat is op zo'n moment nou een slechtere keuze?
Zonder eten en hongerig naar bed of toch een vette hap naar binnen werken?

(Ik weet dat de allerbeste keuze is om er voor te zorgen dat ik makkelijk te bereiden voedsel thuis heb zodat ik toch zelf nog kan koken, maar dat is vaak niet het geval.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Niet eten is slechter dan ongezond eten. Maar dat moet je niet vaker dan twee keer in de week doen!

Het is toch niet zo moeilijk om voor zulke gevallen een aantal diepvriesmaaltijden op voorraad te hebben? Jouw gezondheid is belangrijker dan jouw gebrek aan zin om eten te bereiden!
Amadea
8 jaar geleden
Het is een beetje een eigenaardige vraag ; beetje zoals "wat is slechter, roken of drinken". Allebei niet handig natuurlijk. Maar op de lange duur is slecht eten erger dan een maaltijd overslaan rond een tijd dat je eigenlijk toch al bijna naar bed gaat. Eigenlijk zou je een paar uur daarvoor even iets moeten eten. Kun je geen boterhammen meenemen naar je werk, zoals verreweg de meeste werkend mensen doen ?

Het belangrijkste is dat je zorgt dat je goed eet VOOR je gaat werken ; en dat mag best een (wat uitgebreide) broodmaaltijd zijn. Je kunt ook een warme maaltijd bereiden, en zorgen dat er 's avonds nog een hapje over is om in de magnetron te gooien. Scheelt je klauwen vol geld ook.

En het is niet makkelijk , maar je KUNT in sommige snackbars best relatief gezond eten, vooral als je vraagt om wat meer groente / rauwkost, een broodje ei of huisgemaakte bal gehakt met iets van sla er bij op, een slaatje, het hoeft niet altijd patat of zelfs iets warms te zijn. McDonalds kun je beter met een grote boog omheen lopen. Niet te veel sauzen, niet te veel vlees.

Midden in de nacht nog gaan staan koken is natuurlijk geen optie. Maar je kunt wel je "dagritme" qua maaltijden een beetje omgooien, dus op een tijd dat je nog wel thuis bent zo veel mogelijk zelf koken, en na je werk een boterham eten. Daarna rol je vermoedelijk toch je bed in, dus hoe lichter de maaltijd, hoe beter. En als je alleen woont, kun je ook steeds voor drie, vier dagen tegelijk koken en een voorraad porties in de vriezer opbouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hangt ervan af hoe lang je dat doet.
Als je niet eet dan ga je op de lange duur dood.
Als je slecht eet, blijf je even, maar ga je op den duur aan allerlei kwalen lijden waardoor je waarschijnlijk ook eerder dood gaat dan wanneer je gezond zou hebben gegeten. Als het af en toe voorkomt, is het antwoord moeilijk te geven want dan zou je eerst moeten nagaan hoe slecht, slecht eten is. Eten kan om allerlei redenen slecht zijn, te vet, te eiwitrijk, te arm aan eiwit, te mager, te veel koolhydraten, te weinig, enz enz. Dus afhankelijk hoe slecht het eten is is niet eten beter. Maar als het eten niet al te slecht is, is het beter dan niets. Kortom, het antwoord is niet zo gemakkelijk te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing