Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je beter ''nee'' zeggen tegen eten?

Ik probeer al een tijd ''af te vallen'' . Hierin verlies ik wel steeds iets, maar geen hele kilo's.
Ik vindt het moeilijk om ''nee'' te zeggen als mij bijvoorbeeld een stukje chocola wordt aangeboden.
Ik kan hier helaas ook niet met mijn ouders over praten vanwege privé omstandigheden.
Dus mijn vraag: Hoe kan ik gemakkelijker afvallen & Hoe kan ik eten skippen?
Fijn weekend!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Eten moet je niet "skippen" , alleen snoep. En niet alleen omdat daar veel calorieën in zitten, maar ook omdat die niet vullen en je er vaak alleen maar meer trek van krijgt.
En de enige manier om daar een beetje makkelijk, ontspannen en nonchalant "nee" tegen te zeggen, is door voor jezelf zeker te weten dat je het -op dat moment - ook echt niet wilt hebben.

Als namelijk de "knop" niet om is, en je niet voor jezelf heel gemotiveerd bent om echt met je gewicht danwel eetpatroon aan de slag te gaan, is er eigenlijk geen kruid tegen gewassen. Dan ga je hoe dan ook vroeg of laat voor de bijl. Afvallen KUN je niet uitsluitend op wilskracht, en zeker niet op de lange duur. Het gaat om het doorbreken van oude en het aanleren van nieuwe gewoontes, en dat kan een poosje duren, maar als je volhoudt lukt dat vanzelf.

Zo ben ik zelf indertijd begonnen door bij elke friettent - expres, bewust - alleen maar koffie te bestellen. Niks anders . Nooit. En nu associeer ik al jaaaren, ik denk wel ruim 15 jaar, de "lucht" van patat alleen maar met koffie, en kom ook volstrekt niet meer in de verleiding iets anders te nemen.

En het is een kwestie van keuzes maken. Afvallen betekent niet nooit meer iets lekkers mogen, maar gewoon één a twee keer per dag iets lekkers (van om en nabij de 300 calorieën totaal) . En dan moet je voor jezelf gewoon steeds de afweging maken : is dit wat mij nu aangeboden wordt al mijn "snackmoment" van vandaag waard, of bewaar ik die liever voor iets anders dat ik mezelf heb beloofd ?

Nog één kanttekening : afvallen en chronisch je eetpatroon wijzigen kan echt ALLEEN MAAR met steun uit je omgeving. Het is dus niet iets dat je "stiekem" kunt doen, zonder dat iemand het "merkt", en daar is ook gene ENKELE goede reden voor ; iedereen zal het je gunnen als je voornemens bent aan je gezondheid en gewicht te werken. Met één enkele uitzondering : als je niet te dik bent, en desalniettemin wilt gaan afvallen. En dan begeef je je al heel snel op glad ijs......

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog één kanttekening : gezond afvallen betekent ook juist NIET kilo's tegelijk verliezen. Alleen wanneer je - afhankelijk van je startgewicht - een kilo per week tot een kilo per maand afvalt, heb je een goede kans dat ze weg blijven , en niet al vlot weer heimwee krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen wondermiddel, maar nee-zeggen wordt makkelijker als je het gevoel hebt al genoeg te hebben gegeten. Dat gevoel van verzadiging wordt gestimuleerd door eiwit, en geremd door suiker. Je zou dus kunnen proberen om eiwitrijk en suikerarm te eten; denk aan vlees, vis, en ei.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing