Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ziek worden na het 'aflikken' van je vingers waar je net rauwe kip mee hebt vastgehad?

Hallo,
Ik heb net kippenpoten gemaakt met de Maggi kruidenmix.
Ik pakte de rauwe kip in mijn handen vast terwijl ik er de kruiden op deed. Daarna deed ik zonder mijn handen de kruiden van mijn vinger aflikken, zonder dat ik me realiseerde dat ik mijn handen moest wassen.

Kan dit kwaad en maak ik nu kans op bijvoorbeeld salmonella?
Misschien klinkt het heel aanstelliger maar ik maak me er best zorgen om, ook omdat ik zo naar een feest moet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.

De kans is niet heel groot (niet elke kip heeft salmonella) maar dit is wel één van de manieren waarop salmonella zich verspreid
9 jaar geleden
Tja, er is een theoretische kans, maar die kans is niet erg groot. Ook als je wel een infectie oploopt dan worden de gevolgen daarvan doorgaans schromelijk overdreven.

Salmonella is een bacterie (eigenlijk een groep aan bacteriën) die van nature voorkomt in de darmen van pluimvee, runderen, varkens, reptielen en huisdieren. Een besmetting met salmonella geeft een buikgriep (gastroenteritis); het geeft klachten van buikkrampen, misselijkheid, braken, diarree en koorts. Bij verder gezonde mensen geneest dit vanzelf weer binnen 3 tot 7 dagen.
Bij ouderen, zieken (of mensen die om andere redenen verzwakt zijn of een slecht werkend immuunsysteem hebben) kan het echter in korte tijd leiden tot uitdroging waarna zo'n patiënt kan komen te overlijden. Vooral in gemeenschappen waar veel van deze mensen in nauw contact leven (zoals bijvoorbeeld verpleeghuizen) kan er makkelijk een epidemie ontstaan, waarbij dus ook mensen kunnen komen te overlijden.
Om deze laatste reden is iedereen zo bang voor salmonella; alle voedselvoorschriften zijn opgesteld met zo'n scenario in het achterhoofd. Voor mensen die eigenlijk gezond zijn (ik ga er vanuit dat VS in deze categorie valt) loopt het niet zo'n vaart.

Daarbij komt dat je voor een succesvolle besmetting ook een minimum aantal bacterien binnen moet krijgen. Door het aflikken van vingers krijg je veel minder bacterien binnen dan door het opeten van het vlees; de kans op een infectie is daardoor ook weer een stuk kleiner.

In Nederland komen elk jaar ongeveer 50.000 salmonella infecties voor; slechts een klein deel van de mensen ervaart daarbij zodanige klachten dat ze ervoor naar de huisarts gaan.

In een van de praktijken waar ik werk zit een verpleeg- en verzorgingshuis waar kip expres niet meer door-en-door gebakken wordt (het wordt meer een soort van rosé opgediend) en eieren worden zacht gekookt. Dit omdat mensen het zo gewoon veel smakelijker vinden. De eerste salmonella infectie moet nog voorkomen; dit beleid bestaat daar nu een jaar of 5.

Mocht blijken dat je wel een infectie op hebt gelopen dan krijg je na 24 tot 48 uur pas klachten; ook in dat geval kan je dus gewoon genieten van het feest (als die niet al geweest is op het moment dat ik dit schrijf.) In dat geval krijg je bovengenoemde symptomen; zorg dan dat je goed drinkt en je handen wast na elk toiletbezoek en voor bereiding van eten, dan geneest het met een paar dagen uit zichzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing