Houden noten wakker?
Soms heb ik 's avonds ineens trek. Ik weet dat ik, als ik dan naar bed ga, ofwel niet in slaap kan komen ofwel na een paar uur wakker word met een rommelende maag.
Soms eet ik dan een dikke reep kaas. Soms een goed stuk (pure) chocola. En soms noten, bijvoorbeeld (ongezouten) pinda's of cashews.
Als ik kaas of chocola eet, kan ik daarna prima inslapen en doorslapen.
Als ik echter noten eet, heb ik daarna moeite in slaap te komen. Ik ben als het ware "alert", alsof ik vlak voor het slapen gaan een flinke mok sterke koffie heb gedronken.
Nu heb ik dit niet vaak geprobeerd. Het kan dus toeval zijn dat ik twee keer na het eten van noten niet in slaap kon komen, en dat ik als ik nu noten eet last heb van "psychosomatische slapeloosheid", ofwel: het placebo-effect. Ik vind het echter niet de moeite waard om hier een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek aan te wijden. ;-)
Kaas en chocola werken immers prima.
Ik zit echter wel met de vraag: houden noten mij wakker? Zitten daar alertheids-chemicaliën in, zoals de cafeïne in koffie? Of is daar geen sprake van en heb ik mijzelf aangeleerd slapeloos te zijn als ik kort voor bedtijd noten eet?
Onderzoeksvraag:
1. Zijn de noten zo moeilijk verteerbaar dat je hele spijsverteringsstelsel wordt geactiveerd?
2. Houdt een voluit werkend spijsverteringsstelsel je uit slaap.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.