Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke manier zorgt een teveel aan eiwitten in de voeding van peuters voor een hoger risico op overgewicht op latere leeftijd?

Ik kwam deze stelling tegen in een boekje over eten voor peuters, zo mag je niet te veel vlees of kaas geven en het liefst geen koemelk maar een aangepaste melkformule, om ervoor te zorgen dat het kind niet te veel eiwitten binnen krijgt. Nu vraag ik me dus af op welke manier eiwitten meer kans geven op overgewicht op latere leeftijd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Te veel eiwitten in de voeding , vooral in combinatie met te weinig koolhydraten, kan de aanleg van de darmflora sterk belemmeren. Een slechte darmflora heeft onder andere als gevolg dat je voedsel minder goed kan worden verwerkt, en dat is een van de mede-oorzaken van overgewicht (en uiteindelijk ook van diabetes type II). Bovendien zorgt overbelasting van de nieren op de lange termijn voor een hoge bloeddruk. Ook geef je gisten en schimmels meer kans, maar dat zal voor peuters nog niet zo spelen. Maar een gezonde darmflora begin je al jong in je leven aan te leggen.

Maar laten we eerlijk zijn, ondanks dat er heel veel onderzoek naar wordt gedaan, weten we nog steeds niet helemaal het fijne van de invloed van macronutrienten op ons gestel, en al helemaal weinig over de echte oorzaken van overgewicht op latere leeftijd. Het is niet helemaal 100 % "elk pondje gaat door het mondje" ; okee, in Dachau zaten geen dikke mensen, maar bij de een zet een pondje een verhipte stuk makkelijker aan dan bij de ander.

Ik heb nog vrij reent een onderzoek gelezen dat lijkt te wijzen op (over)gebruik van antibiotica op jonge leeftijd, de bijbehorende vernietiging van de darmflora en overgewicht en diabetes type II op latere leeftijd, dat buitengewoon plausibel klonk.

Kaas is trouwens niet alleen vanwege de melk, maar vooral ook vanwege het hoge zoutgehalte funest voor de nieren (en niet alleen van kinderen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing