Vis is gezond, vette vis is gezond, maar hoe gezond is alleen maar nieuwe haring of alleen maar magere vis [koolvis]?
Al jaren hoor je : vis is gezond, twee keer per week vis, waarvan minimáál 1 keer vette vis [bijv. makreel of zalm], maar als je alleen maar haring zou eten [of andersom je eet die twee dagen per week alleen maar koolvis], wat zou het gevolg daarvan dan zijn?
Dus of alleen maar vette vis of alleen maar magere vis.
[uit de bron]
Vis is onderdeel van een gezonde voeding. Het valt in vak 3 van de Schijf van Vijf.
Vis is goed voor de gezondheid. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 2 keer per week vis te eten, waarvan minimaal 1 keer vette vis, zoals makreel of zalm.
Schaal- en schelpdieren, zoals kreeft, oesters en mosselen, zijn officieel geen vissen. Maar ze worden wel tot vis gerekend in de Schijf van Vijf.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx
Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank allemaal voor de vele reacties en Marleen voor het antwoord!!
Mijn vraag gaat over 2 dagen in de week vis eten, niet elke dag van de week.
Dus of alleen maar vette vis of alleen maar magere vis." @Amadea : Iets uit z'n verband rukken verwacht ik van iemand die nog maar net meedoet op Goeievraag, niet van iemand die hier al zo lang als jij vragen beantwoordt.
Lees je nooit de uitleg? Het vervelende is dat je niet eindeloos alles kunt herhalen in zo'n uitleg, dus ... het gaat over 2 dagen per week vis eten en niet over 7 dagen. Het gaat over vette vis [bijv. haring] en over vis [bijv. koolvis] gedurende TWEE DAGEN PER WEEK!! >>>Mijn vraag is dus of / hoe gezond het zou zijn om 2 dagen per week alleen maar haring [en geen makreel of andere vette vis] te eten. Of om 2 dagen per week alleen maar magere vis zoals koolvis te eten.<<< Dat is de kernvraag.
Het gaat me er nu om : Stel dat je op die visdagen slechts haring eet ... met brood/ ui/ tomaat/ komkommer [maakt niet uit hoe], maar niet een andere vette vis. [en ook niet 1 haring maar 2 of 3, gaat het ook niet om, gaat om het principe hoe gezond dat zou zijn. Of in het andere geval ... alleen maar koolvis.
En het effect van 1 enkel voedingsmiddel is al helemaal niet te voorspellen. Wat voor jou wellicht funest is kan voor een ander juist weer een uitstekende keuze zijn.
Als de keuze is vette haring met verse rauwe groente of koolvis in een gepaneerd gefrituurd jasje, is wel duidelijk wat de gezondste optie is. Gaat het tussen haring op wittebrood met roomboter of gestoomde koolvis met hooguit wat kruiden en groente, dan hangt de vlag er alweer heel anders bij.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.