Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Val je af als je je dagelijks(e) wijntje(s) laat staan?

Ik drink een dag of 4/5 per week twee tot drie glazen wijn. Ik wil graag wat kilo's kwijt. Zou dit lukken door alleen de alcohol van het 'menu' te schrappen?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een glas rode wijn bevat ongeveer 100 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=590
Als jij op een dag 2-3 glazen wijn drinkt en deze vanaf nu laat staan, dan heb je per dag een tekort van 200-300 kcal gemaakt (als je verder alles hetzelfde laat met eten, drinken en bewegen).
Dit tekort zorgt ervoor dat je kunt afvallen. Wel zien dat je het niet gaat compenseren door iets anders te eten of drinken waardoor die kcal er weer aankomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus niet in plaats van glas wijn in de avond frisdrank of vruchtensap pakken, maar gewoon water of thee.
En als je naast je wijn ook nog eens iets als toastjes nam en die laat staan, of vervangt door iets gezonders als een bakje kwark, wat fruit of knabbelgroente, heb je nog meer gezondheidswinst.

Uiteindelijk kun je gaan kijken naar je hoeveelheid slaap, hoeveelheid beweging en sport, en of je voldoende groente en eiwitten eet, maar stoppen/minderen met alcohol is al een heel goed begin!

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik ben er bij mijn antwoord van uit gegaan dat je met je huidige inname van kcal en verbruik op gewicht blijft.
Mocht je momenteel al langzaam aankomen, dan kan het zijn dat alleen je wijn laten staan niet genoeg is om te gaan afvallen.
Maar daarvoor zou je even een tijdje moeten bijhouden wat je eet en drinkt (met keukenweegschaal) en kijken wat er gebeurt met de weegschaal, je afmetingen (taille, heup omtrek etc) en je energie niveau en humeur.
Ritsuka
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een glas wijn bevat 150 calorieen, keer 8-15 = 1200-2250 calorieen extra per week, bijna een hele dag eten extra dus.

Als je er niks anders voor in de plaats neemt (hooguit water) gaat het zeker schelen. Maar ik betwijfel of 4-5 keer in de week 2-3 glazen nog gezelligheidsdrinken genoemd mag worden.....dat schrappen lijkt me sowieso geen slecht plan. Niet alleen vanwege de calorieen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing