Kan voeding de kans op huidkanker reduceren? En welke?
Ik ben een zonaanbidder en zit graag veel in de zon. Ik ben me bewust van het risico erachter en blijf ondanks dit gegeven veel zonnen. Nu vroeg ik mij af of er andere manieren naast de standaard manieren (zon vermijden, insmeren enz enz) zijn om je te wapenen tegen huidkanker? Bijvoorbeeld door voeding, ik las bijvoorbeeld dat visolie zou helpen.
Door verder te lezen kwam ik eigenlijk alleen uit op visolie en werd nieuwsgierig. Nu vraag ik mij dan ook af, of er meer van dit soort voedingsstoffen zijn die de kans reduceren. Veel zal het wel niet zijn, maar het is in ieder geval een boost in moreel en daar hou ik van.
Ritsuka
9 jaar geleden
gezond eten is in het algemeen goed voor je, dus voldoende groente en eiwitten.
En voldoende slaap helpt ook met herstel van vanalles
En voldoende slaap helpt ook met herstel van vanalles
tinus1969
9 jaar geleden
Er is wat speculatie dat vitamine D goed is in dit verband -en dat insmeren dus juist helemaal niet zo goed is (want dat remt vitamine D aanmaak).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad juist niet de zon vermijden, de meesten krijgen veel te weinig zon. Aan de andere kant in de zomer niet midden op de dag gaan liggen bakken.
Ook niet insmeren met factor 50,
ik ben meer fan van een beetje kokosvet. Factor 4 tot 10, als dat niet genoeg is, dan uit de zon gaan.
Ook niet insmeren met factor 50,
ik ben meer fan van een beetje kokosvet. Factor 4 tot 10, als dat niet genoeg is, dan uit de zon gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
However, Professor Rhodes stressed that the omega-3 was not a substitute for sunscreen and physical protection, and that omega-3 should be regarded as an additional small measure to help protect skin from sun damage.
Dit is uit het persbericht van de universiteit en trek je conclusies.
Het was een onderzoeksgroep van 80 personen en bij de groep die 30 minuten was blootgesteld aan licht was er al geen verschil meer tussen de groep met visolie en degenen met een placebo. Alleen bij korte blootstelling was er een verschil tussen beide groepen.
Het was een onderzoeksgroep van 80 personen en bij de groep die 30 minuten was blootgesteld aan licht was er al geen verschil meer tussen de groep met visolie en degenen met een placebo. Alleen bij korte blootstelling was er een verschil tussen beide groepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gerardkh een linkje zou fijn zijn.
Nemen ze een paar pillen of bijvoorbeeld een ander voedingspatroon waar ook omega 6 wordt meegenomen.
Nemen ze een paar pillen of bijvoorbeeld een ander voedingspatroon waar ook omega 6 wordt meegenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
google:
http://www.manchester.ac.uk/discover/news/article/?id=9593
best positief
http://www.manchester.ac.uk/discover/news/article/?id=9593
best positief
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een link naar het artikel heeft geen want het moet betaald worden
Best positief maar ik zou graag de verklaring zien waarom na 30 minuten blootstelling aan zon er vrijwel geen verschil meer is in immunisuppressie bij beide groepen want juist bij langere blootstelling zou de olie effect moeten hebben want dan treedt in toenemende mate schade op.
Het is in ieder geval positief dat door het bericht zo te brengen bosjes mensen de visolieindustrie gaan steunen terwijl ze er zelf nauwelijks of geen baat bij hebben op het punt van huidkanker
Best positief maar ik zou graag de verklaring zien waarom na 30 minuten blootstelling aan zon er vrijwel geen verschil meer is in immunisuppressie bij beide groepen want juist bij langere blootstelling zou de olie effect moeten hebben want dan treedt in toenemende mate schade op.
Het is in ieder geval positief dat door het bericht zo te brengen bosjes mensen de visolieindustrie gaan steunen terwijl ze er zelf nauwelijks of geen baat bij hebben op het punt van huidkanker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok dat na 30 minuten de schade zo groot is dat het weinig meer uitmaakt.
Vergelijk het maar met verbranden van een lucifer, op is op, maar als het houtje vochtig is gaat het langzamer.
Als je daarbij andere maatregelen neemt heeft het wel zin.
Vergelijk het maar met verbranden van een lucifer, op is op, maar als het houtje vochtig is gaat het langzamer.
Als je daarbij andere maatregelen neemt heeft het wel zin.
Cryofiel
9 jaar geleden
@gerardkh, het helpt dus een heel klein beetje en alleen in die gevallen waarin je het al nauwelijks nodig hebt, als ik het onderzoeksresultaat goed interpreteer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In conclusion, this study suggests that supplementation with EPA-rich n23 PUFA, which is a natural dietary agent, may protect human skin from photoimmunosuppression induced by short exposures to solar UVR. This study adds to the evidence, and indicates a potential mechanism, for protection against skin cancer by n23 PUFAs in humans.
Uit: http://ajcn.nutrition.org/content/97/3/646.full.pdf
Het kan misschien de menselijke huid beschermen tegen fotoimmunosuppressie als gevolg van korte blootstelling aan zon UVR.
Mijn conclusie vergeet het maar als er niet meer bewijs komt. De studie opent eventueel een nieuwe richting voor het onderzoek.
Mijn conclusie vergeet het maar als er niet meer bewijs komt. De studie opent eventueel een nieuwe richting voor het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jullie willen 1 oorzaak, die bestaat niet.
Net als dat 1 supplement dat voor (50%) minder huidkanker zorgt niet bestaat.
Net als dat 1 supplement dat voor (50%) minder huidkanker zorgt niet bestaat.
Cryofiel
9 jaar geleden
Huh? Eén oorzaak?
Eén oorzaak waarvan?
Eén oorzaak waarvoor? Waar je het ook over moge hebben - waarom zouden wij die wens hebben?
Eén oorzaak waarvoor? Waar je het ook over moge hebben - waarom zouden wij die wens hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel omega 3 is 5% van de oorzaak. Met een significantie van 5% krijg je dan geen resultaten in een geïsoleerd onderzoek.
(statistiek kort door de bocht, maar hier komt het wel op neer)
(statistiek kort door de bocht, maar hier komt het wel op neer)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik begrijp nog steeds niet waar je het over hebt.
De conclusie blijft voor mij dat het in het beste geval een miniscuul beetje helpt.
Als je zo weinig bestralingsschade hebt opgelopen dat je lichaam eigenlijk geen hulp meer nodig heeft, helpt het misschien een heel klein beetje. Als je meer bestralingssschade hebt opgelopen, zodat je lichaam echt hulp zou kunnen gebruiken, helpt het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze factor zorgt minder snelle schade. Je kan veiliger 15 minuten in de volle middag zon.
Als je andere factoren meeneemt kan je mogelijk langere tijd veiliger.
(de volle zon kan je beter vermijden)
Als je andere factoren meeneemt kan je mogelijk langere tijd veiliger.
(de volle zon kan je beter vermijden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerder het tegenovergestelde.
Dit i.c.m. andere voeding scheelt veel.
Dit i.c.m. andere voeding scheelt veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry mensen het artikel zegt alleen maar dat het mogelijk is dat het helpt, niet dat het helpt.
Zie de conclusie van het onderzoek.
Zie de conclusie van het onderzoek.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies, gerardkh.
We mogen dus niet zeggen dát het helpt, want dat is niet bekend.
Het is net uitgesloten dat het helpt, daar heeft Jackd gelijk in. Maar om nu direct te zeggen dat het met zekerheid helpt... dat mag niet, want dan ben je aan het speculeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verminderde schade is bewezen.
De link met kanker is mogelijk/waarschijnlijk aangezien de schade waar het over gaat als een oorzaak van huidkanker gezien wordt, dit moet nog verder onderzocht worden. Vis en visolie heeft trouwens ook een probleem en dat is dat het vervuilt kan zijn, o.a. met zware metalen.
De link met kanker is mogelijk/waarschijnlijk aangezien de schade waar het over gaat als een oorzaak van huidkanker gezien wordt, dit moet nog verder onderzocht worden. Vis en visolie heeft trouwens ook een probleem en dat is dat het vervuilt kan zijn, o.a. met zware metalen.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Jackd, je blijft maar doorgaan met het verkondigen van je eigen ideeën. Ook als die ideeën niet worden ondersteund door onderzoek.
Wat is volgens jou de conclusie van het onderzoek dat gerardkh aanhaalde? Of is die conclusie volgens jou fout, en weet jij als enige hoe de vork werkelijk in de steel zit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
UIt het onderzoek van gerard: Verminderde schade is bewezen.
De rest is ook reguliere kennis.
De rest is ook reguliere kennis.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.