Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan voeding de kans op huidkanker reduceren? En welke?

Ik ben een zonaanbidder en zit graag veel in de zon. Ik ben me bewust van het risico erachter en blijf ondanks dit gegeven veel zonnen. Nu vroeg ik mij af of er andere manieren naast de standaard manieren (zon vermijden, insmeren enz enz) zijn om je te wapenen tegen huidkanker? Bijvoorbeeld door voeding, ik las bijvoorbeeld dat visolie zou helpen.

Door verder te lezen kwam ik eigenlijk alleen uit op visolie en werd nieuwsgierig. Nu vraag ik mij dan ook af, of er meer van dit soort voedingsstoffen zijn die de kans reduceren. Veel zal het wel niet zijn, maar het is in ieder geval een boost in moreel en daar hou ik van.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je vraagt of voeding de kans op huidkanker kan reduceren. Het antwoord op die vraag is: ja, maar niet 100%. De kans wordt dus wel kleiner, maar niet nul.

Goede voeding helpt (de cellen van) het lichaam de noodzakelijke processen uit te voeren. Dit zijn niet alleen de normale stofwisselingsprocessen, maar ook reparatie van schade en het verwijderen van stoffen die schade kunnen aanrichten.

Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan de bekende vrije radicalen. Die onstaan sowieso bij de normale stofwisselingsprocessen, het zijn dus natuurlijke stoffen. Maar ze kunnen wel schade aanrichten. Hoe sneller deze vrije radicalen worden opgeruimd, hoe kleiner de kans dat ze schade toebrengen.

Dat geldt ook voor DNA-schade die ontstaat door de UV-straling van de zon. Deze schade is de hoofdoorzaak van huidkanker door zonnestraling.

Zoals gezegd ontstaat deze DNA-schade door UV-straling. Er is geen veilige hoeveelheid UV: een klein beetje UV zal een klein beetje schade aanrichten, maar schade zal er altijd zijn. De reparatiemechanismen van de cel zullen de schade (meestal) herstellen.

Er zijn twee mogelijkheden waarop de schade *niet* kan worden hersteld. De ene is dat de schade toevallig "te rottig" is. De tweede is dat de cel stomtoevallig precies na het ontstaan van de schade begint zich te delen.

In het eerste geval ("te rottige" schade) is duidelijk dat minder straling minder van zulke beschadigingen produceert, zodat er minder kans is om kanker te ontwikkelen.

In het tweede geval (een toevallig slecht uitkomende timing) helpt het als de reparatiemechanismen van de cel snel ter plekke zijn. Immers, als het tien minuten duurt voordat de "reparatieploeg" ter plekke is, is er een grotere kans dat de cel in die tijd toevallig net begint zich te delen, dan wanneer de "reparatieploeg" al na één minuut ter plekke is. En als er zoveel "reparatieploegen" zijn dat er binnen vijf seconden al eentje ter plekke is, is de kans dat de cel precies binnen die vijf seconden zich begint te delen wel heel klein.

Die kans is dan dus heel klein... maar nooit nul. Al heb je nog zoveel "reparatieploegen" paraat omdat de cel kerngezond is, dan nog is er een (weliswaar kleine) kans dat de cel zich precies begint te delen voordat de "reparatieploegen" hun werk hebben kunnen doen.

(Vervolg in reactie.)

9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een belangrijke factor is de verhouding tussen omega 3 en 6 vetzuren.
Omega 6 zijn voornamelijk plantaardig, deze vetten kunnen oxideren en doen dat ook in de huid onder invloed van zon. (beetje kort door de bocht, maar het idee klopt)
Omega 3 beschermd juist.
Ideaal zit je rond de 1:1
In een modern voedingspatroon kan die verhouding 1:20 of nog slechter zijn.

In dierlijk voedsel zoals melk en vlees verschillen bij vetzuren de verhoudingen nogal tussen goed gevoerde buitenlopende dieren en dieren die op soja en graan leven en in de stal staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de meesten houdt dat in meer omega 3 en tegelijk minder omega 6 binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat kan voeding niet.
gezonde voeding is wel van invloed op een gezonde huidconditie, doorbloeding en wondgenezing.
Bij huidkanker is er schade aan dna. Dat kun je alleen voorkomen dmv. Bescherming of met mate in de zon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing