Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bevat de natuurlijke vervanger van suiker, "stevia", bijna net zoveel koolhydraten/kcal als gewone suiker?

Volgens de literatuur is stevia de natuurlijke vervanger van suiker en andere kunstmatige zoetstoffen als aspartaam etc. Het zou geen calorieën bevatten. Zie echter bijgesloten foto van stevia product: 76 g / 69 g per 100 gr.

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Stevia smaakt veel zoeter dan gewone suiker, daarom heb je (zie linkerkolom) per portie bij niets nodig.
9 jaar geleden
Je hebt hier te maken met een product OP BASIS VAN steviolglycosiden. Ik kan de ingredientenlijst niet goed zien, maar waarschijnlijk staat dit product vol van de vulstoffen. Een van de vulstoffen die veel gebruikt wordt is maltitol, het suikerverwante uit tarwe (ook gebruikt in "suikervrij" snoep). Dat kan de hoge waarde in koolhydraten/suikers verklaren.
Mogelijk zit in dit stevia-product (waar vast wel ergens wat stevia in zit, maar als je de ingredientenlijst bekijkt zul je zien dat dit niet het hoofdbestanddeel is) ook andere zoetstof zoals aspartaam en dergelijken, die je misschien net wilt vermijden. Puur stevia is vele malen sterker.

Ik gebruik mijn stevia al jaren in vloeibare stof opgeloste vorm. De enige niet-bittere die ik heb gevonden komt uit een toegewijde stevia-webwinkel in Terneuzen. (Alegria?) Echt een aanrader.

Toegevoegd na 3 minuten:
Herstel, ik heb even ingezoomd, de basisvulstof is lactose (melksuiker). Dit zal de bron zijn van je koolhydraten. Er zitten ook smaakstoffen (??!) in, en microkristallijne cellulose (zo kaal mogelijke vulstof).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Charlotte Boone, wetenschappelijk adviseur bij Flanders Food vertelt dat stevia inderdaad geen calorieën bevat. Maar stevia is 300 keer zoeter dan suiker - je hebt dus een veel kleinere massa nodig om dezelfde zoetkracht te bekomen. Om dat klontje stevia toch enige vorm te geven voegt men dus ‘bulk’ oftewel vulstoffen toe. Die bevatten wél calorieën.
fremar
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing