wat gebeurt er met mijn lichaam (lichamelijke processen) als ik in stresssituaties meer ga eten?
Vroeger at ik bijna niets al ik in stress was, sinds mijn menopauze eet ik véél bij stress.
Ik ben dan erg getrokken naar zoete dingen maar eet sowieso alles graag in een stress-situatie. Op dieet gaan lukt op zulke momenten helemaal niet.
Ik heb hierbij een écht reëel gevoel van honger terwijl dit in wezen niet kan (bv; een uur na een grote warme maaltijd terug zin in boterhammen en er dan 5 eten). Dus het is een vorm van stress-eten. Geef ik er niet aan toe, dan wordt ik 's nachts wakker en kan pas terug slapen als mijn maag vol is.
Door wat (lichamelijk dan) ontstaat deze niet-in-balance zijn van het hongergevoel? Dus wat doet stress met je lichaam zodat je honger krijgt terwijl het eigenlijk niet kan. En wat doet dan "eten" dan met je lichaam?
Toegevoegd na 2 uur:
ik heb het niet over ongecontroleerde eetbuien of zoiets....
ik vraag me gewoon af waarom mijn lichaam meer hongergevoel heeft als ik stress heb en wat er in mijn lichaam gebeurt als ik dan eet.
ik zit in mijn aanvoelen wat in een overgangsperiode (herstructurering op het werk etc), ik heb bewust niet méér stress dan anders maar ik heb wel meer eetneiging (nu ook weer niet overdreven hoor, ik eet geen drie literbakken pudding of zoiets) wat me doet vermoeden dat er toch innerlijke stress is.
Ik vraag me gewoon af waarom mijn lichaam dan vaak zegt "ik heb honger" terwijl ik pas gegeten heb.
Misschien heb je wel echt meer nodig op een dag.
ochtend : 1 croissant, versgeperst vruchtensap, koffie
Middag : niets
Avond : gewoon avondmaal
snacks: niets
drank: toen toch behoorlijk wat wijn, porto (niet dat ik me lazarus dronk maar dus elke dag wel enkele glazen wijn of porto).
Bij stress kreeg ik niks binnen. Dus mijn gewicht : 63 kg (bij 1.73m) Sinds mijn menopauze en vooral sinds mijn "eileideroperatie" eet ik sowieso al meer maar drink minder alcohol omdat ik er niet meer zo goed tegen kan (als ik teveel drink heb ik een megakater). Dus:
Ochtend : grote pot havermout met ahorn of drie boterhammen (dik gesneden zuurdesembrood) met biokaas of ander (zout) beleg zoals zeewiersla...en versgeperst sinaas en koffie
Middag : soep met brood of lamacun met groenten en zonder saus
Avond : gewoon avondmaal maar tweemaal zoveel dan vroeger.
drank: weinig alcohol, niets of 1 à 2 glazen biowijn. thee, water.
Bij stress: eet ik overdag ook ijs, koekjes etc tussendoor (als ik het bij de hand heb natuurlijk bv op vergaderingen, als ik onderweg de ijskar tegen kom enz...). Fruit lust ik nl. echt niet (alleen op taart :-))
Rond 23 u : boterhammen (4 of 5 dikke sneden zuurdesembrood) met biokaas, bioworst etc (zou beleg). Of gewoon een heel pak kaas als ik geen brood in huis heb. Of 1 of 2 pannenkoeken met bruine suiker.
Ik drink daarbij vaak fruitsap of cocktails zonder alcohol (bv. virgin colada, hmmmm.).
Dus mijn gewicht : 73 kg. :-/ en als ik niet oppas (wat me bij stress niet lukt) gaat dat verder omhoog.
mijn eiwitten haal ik meestal uit soja. en af en toe een "echt" ei.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.