Wat is magnesiumstearaat en is het schadelijk voor het mensenlichaam?
In vele (voedings)supplementen kom je deze ingrediënt tegen: magnesiumstearaat
Ik vraag mij af wat dit exact is en of het op lange termijn bij dagelijks gebruik schadelijk is voor het mensenlichaam?
Het beïnvloed de opneembaarheid van deze antibiotica.
Magnesiumstearaat is niet BEDOELD als magnesiumsupplement. Het magnesium zit er min of meer "toevallig" in. Het is bedoeld als een soort bindmiddel. Het magnesium dat erin zit wordt wel degelijk opgenomen. Maar slechts gedeeltelijk, omdat magnesiumstearaat niet echt goed oplost. Nu is dat slechte oplossen niet zo'n probleem omdat het lichaam zoveel méér is dan een bak water. Allerlei enzymen en andere hulpstoffen zorgen ervoor dat magnesiumstearaat veel beter oplost dan wanneer het lichaam alleen uit water zou bestaan. Maar dan nog: magnesiumstearaat bevat, gemeten per gram, vrij weinig magnesium. Daar gaat het dus helemaal niet om! Als hulpstof (want dat is het) is magnesiumstearaat zowel natuurlijk en lichaamseigen, als geheel ongevaarlijk. Voor een gedetailleerdere uitleg verwijs ik nogmaals naar het antwoord van Gabi71 en naar alle toelichtingen die hij in de reacties onder zijn antwoord heeft willen geven.
"Mg-stearaar is geen lichaamseigen stof, maar…"
En wat ik jouw 1e reactie hier is nieuwe info? (behalve dan de verdraaide samenvatting van Gabi) En die laatste zin wordt in de reacties genuanceerd, ik zeg niet voor niks "afhankelijk van definitie".
Maar richt je gerust alleen op niet lichaamseigen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.