Wat is magnesiumstearaat en is het schadelijk voor het mensenlichaam?
In vele (voedings)supplementen kom je deze ingrediënt tegen: magnesiumstearaat
Ik vraag mij af wat dit exact is en of het op lange termijn bij dagelijks gebruik schadelijk is voor het mensenlichaam?
30K
30K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wilde nog schrijven: Ritsuka weet hier veel, zo niet alles, van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Magnesiumstearaat is geen magnesium supplement en magnesium in deze vorm wordt niet opgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6334320
Het beïnvloed de opneembaarheid van deze antibiotica.
Het beïnvloed de opneembaarheid van deze antibiotica.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zie het prima antwoord van Gabi71:
Magnesiumstearaat is niet BEDOELD als magnesiumsupplement. Het magnesium zit er min of meer "toevallig" in. Het is bedoeld als een soort bindmiddel. Het magnesium dat erin zit wordt wel degelijk opgenomen. Maar slechts gedeeltelijk, omdat magnesiumstearaat niet echt goed oplost. Nu is dat slechte oplossen niet zo'n probleem omdat het lichaam zoveel méér is dan een bak water. Allerlei enzymen en andere hulpstoffen zorgen ervoor dat magnesiumstearaat veel beter oplost dan wanneer het lichaam alleen uit water zou bestaan. Maar dan nog: magnesiumstearaat bevat, gemeten per gram, vrij weinig magnesium. Daar gaat het dus helemaal niet om! Als hulpstof (want dat is het) is magnesiumstearaat zowel natuurlijk en lichaamseigen, als geheel ongevaarlijk. Voor een gedetailleerdere uitleg verwijs ik nogmaals naar het antwoord van Gabi71 en naar alle toelichtingen die hij in de reacties onder zijn antwoord heeft willen geven.
Magnesiumstearaat is niet BEDOELD als magnesiumsupplement. Het magnesium zit er min of meer "toevallig" in. Het is bedoeld als een soort bindmiddel. Het magnesium dat erin zit wordt wel degelijk opgenomen. Maar slechts gedeeltelijk, omdat magnesiumstearaat niet echt goed oplost. Nu is dat slechte oplossen niet zo'n probleem omdat het lichaam zoveel méér is dan een bak water. Allerlei enzymen en andere hulpstoffen zorgen ervoor dat magnesiumstearaat veel beter oplost dan wanneer het lichaam alleen uit water zou bestaan. Maar dan nog: magnesiumstearaat bevat, gemeten per gram, vrij weinig magnesium. Daar gaat het dus helemaal niet om! Als hulpstof (want dat is het) is magnesiumstearaat zowel natuurlijk en lichaamseigen, als geheel ongevaarlijk. Voor een gedetailleerdere uitleg verwijs ik nogmaals naar het antwoord van Gabi71 en naar alle toelichtingen die hij in de reacties onder zijn antwoord heeft willen geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar juist uitgelegd wordt dat het niet echt natuurlijk (beetje afhankelijk van je definitie) maar zeker niet lichaamseigen is.
Cryofiel
9 jaar geleden
a) Ik raad je aan om de serie reacties onder Gabi's antwoord even te lezen. Dan zie je dat stearaat zowel natuurlijk als lichaamseigen is.
b) Als je zo graag wilt discussiëren, doe dat dan alsjeblieft op één plek. De serie reacties onder Gabi's prima antwoord lijkt me de aangewezen plaats. Dat voorkomt dat we op twee plekken dezelfde dingen gaan schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je doet alsof Gabi's .. zegt. En je doet dat op een plek waar Gabi71 volgens mij geen melding krijgt dat je dat doet.
Lekkerlijk de woorden van Gabi: (copy-paste)
"Mg-stearaar is geen lichaamseigen stof, maar…"
"Mg-stearaar is geen lichaamseigen stof, maar…"
Cryofiel
9 jaar geleden
b) Als je zo graag wilt discussiëren, doe dat dan alsjeblieft op één plek. De serie reacties onder Gabi’s prima antwoord lijkt me de aangewezen plaats. Dat voorkomt dat we op twee plekken dezelfde dingen gaan schrijven.
Op de genoemde plek kun je zoveel méér lezen dan alleen dat ene zinnetje dat je hier citeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was Gabi's conclusie. (en ook die van mij)
(ik discussieer hier niet, ik vind het alleen niet netjes dat je een antwoord van iemand verdraait en jij kan niks zeggen over het schrijven op twee plekken. Wie begint hier op het antwoord van Gabi en gaat daarop verder?)
Cryofiel
9 jaar geleden
Als ik teruglees was jij degene die hier een stelling herhaalde die je al had gemaakt in de reacties onder Gabi's antwoord.
Ook zie ik dat jij degene bent die hier telkens weer doorgaat, terwijl je best weet dat het handiger is om de discussie tot één plek te beperken, zoals ik had voorgesteld.
Lees trouwens de laatste zin van Gabi's antwoord nog even goed door.
Vervolg in de serie reacties onder Gabi's antwoord, oké?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat herhaal ik hier?
En wat ik jouw 1e reactie hier is nieuwe info? (behalve dan de verdraaide samenvatting van Gabi) En die laatste zin wordt in de reacties genuanceerd, ik zeg niet voor niks "afhankelijk van definitie".
Maar richt je gerust alleen op niet lichaamseigen.
En wat ik jouw 1e reactie hier is nieuwe info? (behalve dan de verdraaide samenvatting van Gabi) En die laatste zin wordt in de reacties genuanceerd, ik zeg niet voor niks "afhankelijk van definitie".
Maar richt je gerust alleen op niet lichaamseigen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.