Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent "gestandaardiseerd extract" (?)

Op de bijsluiter van sommige kruiden-supplementen lees je soms "gestandaardiseerd extract", maar ik vraag mij af wat dit precies betekent?

Om een voorbeeld te geven -> Gember...

Op de verpakking staat: 10% gingerol: 50 mg gestandaardiseerd extract.

Ik vraag mij nu af wat het verschil nu is tussen gewoon culinaire gemberpoeder die men overal kan verkrijgen en deze gestandaardiseerde extracten?

En is 50mg gestandaardiseerd extract hetzelfde als 50mg gemberpoeder of niet?

Wie wil me dat eens uitleggen a.u.b.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Standaardisatie betekent dat het product altijd een zelfde hoeveelheid van de vermelde stoffen bevat. Daarmee is gegarandeerd dat de smaak en het effect ervan altijd hetzelfde zal zijn.
Zo merk ik bijvoorbeeld bij Sterrenmunt thee dat de samenstelling verschilt, de ene verpakking smaakt sterker naar anijs dan de andere.
Amadea
10 jaar geleden
Het is in elk geval niet hetzelfde. Gemberpoeder is gedroogde en vervolgens gemalen gemberwortel. Een extract daarentegen is een oplossing waarbij fijngemaakte of gemalen gember in water is gelegd om daaruit stoffen op te nemen; dus thee in feite. Als het nu weer in vaste vorm is dan is het kennelijk weer ingedampt. Niet alle stoffen uit gember gaan in oplossing dus de samenstelling van gemberpoeder en die van (ingedampt) gember-extract verschilt.

Een gestandaardiseerd product is een product dat voldoet aan een bepaalde afspraak over de kenmerken van dat product. Kennelijk bestaat er een afspraak over hoe een gember-extract er uit zou kunnen zien. Het zegt echter weinig als je niet weet wat die afspraak inhoudt of wie die afspraak heeft gemaakt. Het geeft wel het gevoel dat er over nagedacht is en dat verkleint de kans dat er iets mee mis is en de kans dat volgende verpakkingen plots een sterk afwijkende chemische samenstelling hebben.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing