Waar kan ik de pH waarden van voedingsmiddelen terugvinden?
Ik ben op zoek naar een website waar men de pH waarden (van 0 tot 14 waarbij 7 neutraal is) van voedingsmiddelen kunnen terugvinden, wie kent zo'n uitgebreide website?
Met enkele uitzonderingen na (zout, suiker), heeft ALLES een pH, want vrijwel alles wat wij eten bevat water. Zelfs olie heeft een pH, want er zitten vrije vetzuren erin dus ook een bepaalde concentratie aan H+ ionen die dus vertaald kan worden naar een pH waarde. Wat de vraagsteller wil weten, vermoed ik, is welk voedsel zuur en welk voedsel basis is, vanwege een specifiek dieetwens, toch?
volgens "jouw" link:
Sugar 5.0 - 6.0
Vraag ik me wel af hoe ze dat meten, want een ph-meter in een potje suiker stoppen werkt niet.
Makkie: even wat gedistilleerd water toevoegen (pH neutraal, dus geen invloed op de pH van het product zelf), net genoeg om de suiker te laten oplossen, en pH meten.
Dat is de standaard procedure in elk lab, heb ik zelf talloze keer gedaan met b.v. eiwithydrolisaten of andere droge stoffen.
In feite, simpelweg door een beetje water toe te voegen en de pH van dit water te meten, zou je kunnen zeggen dat alles heeft een pH... of een 'potentiël pH', als je wil.
Van zoiets ging ik ook wel uit, maar leuk om het zeker te weten.
Het gaat uit van een sterke vooringenomenheid.
(ik doel daarbij niet op de tekst van Gabi71)
Of toch wel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/
"alkaline diet scientific evidence"
"This review looks at the role of an alkaline diet in health." Geen bewijs is totaal is anders dan kunnen zeggen dat er geen positief effect is.
Geen bewijs zegt eigenlijk niks. Ofwel: de uitkomst staat nog open.
(en dat ging alleen over het osteoporose gedeelte)
Als je dat anders interpreteert... vooringenomenheid. De 1e zin van het laatste gedeelte van de conlusie:
From the evidence outlined above, it would be prudent to consider an alkaline diet to reduce morbidity and mortality of chronic disease that are plaguing our aging population.
(prudent mag je vertalen als verstandig)
a) Ze onderzoeken niet welke effecten zo'n dieet heeft, maar ze gaan specifiek op zoek naar de door hen gewenste resultaten. Dit is een vooringenomen houding.
b) Ook al vinden ze geen enkel positief effect, toch blijven ze bij het advies dat zo'n dieet aan te bevelen zou zijn. Ook dit is een vooringenomen houding. Gelukkig geven ze wel eerlijk toe dat de door hen gezochte positieve effecten niet bleken te bestaan.
En voor je geduld om het netjes te blijven uitleggen.
a. "Much has been written in the lay literature as well as many online sites expounding on the benefits of the alkaline diet. This paper is an attempt to balance the evidence that is found in the scientific literature."
b.ze vinden mogelijke voordelen, geen nadelen, waar ze zoals in bij a kan lezen wel naar op zoek zijn gegaan. Maar je laatste zin heb je zelf verzonnen:
"Gelukkig geven ze wel eerlijk toe dat de door hen gezochte positieve effecten niet bleken te bestaan."
(anders graag een quote van de Engelse tekst waaruit je die conclusie trekt)
Past hun onderzoek niet in jouw straatje?
Ook jammer dat je niet reageert om mijn eerdere reactie,
blijkbaar te lastig als je verzinsels tegengesproken worden. Volgens de volgende quote zoeken ze juist ook naar nadelen:
"Much has been written in the lay literature as well as many online sites expounding on the benefits of the alkaline diet. This paper is an attempt to balance the evidence that is found in the scientific literature." Duizenden wetenschappelijke links? Doe er eens 1 die over dit dieet gaat?
Ook goed.
Lees hier even terug, ik reageer pas op jou vanaf dat jij iets "onzin" gaat noemen.
Bij Gabi71 reageer ik pas sinds er een verkeerde weergave over een van de links geplaatst wordt. Op jou reageer ik daar pas op de latere lappen tekst. Ik kraak het antwoord van Gabi71 niet af, ik ben daar één van de plussers. Ook reageer ik daar zo kort mogelijk. Nog een antwoord op de vraag zou overbodig zijn. Ik krijg het gevoel dat je er niet tegen kan dat er met met open vizier over alternatieve ideeën gesproken wordt.
Als je bij Gabi71 goed gelezen hebt, weet je dat ik geen voorstander van dit dieet ben. Dat houdt niet in de er veel interessante punten in zitten en wat mij betreft waarschijnlijk gezonder dan een gemiddeld voedingspatroon. Dat is waarschijnlijk ook waar de mogelijke positieve effecten uit dat onderzoek vandaan komen.
(dus wel veel interessante punten)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.