mag zuurdesembrood in een candidadieet?
Ik heb Candida Albicans en moet hiervoor een dieet volgen.
Gist mag niet, maar over zuurdesem lees ik tegenstrijdige dingen. nergens staat "eet het maar volop", maar wel dingen als "geeft geen hinder", "minder melding van hinder" enz...
Dat is al bij al vrij onduidelijk. Ik heb nu een soort kiembrood gekocht, maar erg lekker is dat niet. dus het zou heerlijk zijn als ik zuurdesem zou mogen eten, alleen nog de vraag waar ik zuurdesem vind zonder suikerstroop (want dat zit bijna overal in, ook in biobrood bv.-
En als het zonder suikerstroop bestaat : is zuurdesem nu al dan niet toegestaan in een dieet voor Candida Albicans?
ja, ik ben naar de dokter geweest. uiteraard. met uitputtingsverschijnselen die bleken te komen van een tekort aan bepaalde stoffen, eczeem enz....
verder onderzoek bracht: het is constitutionele Candida Alicans,, dus overal ; darmen, bloed, huid enz...
mijn arts heeft gezegd : geen gist. enkel dat brood van gekiemd tarwe. maar ik vroeg me af of zuurdesem ook mag. Hij is nu op verlof (bij ons is het nu vakantie in België), dus kan het hem niet vragen.
Ben dan zelf gaan zoeken, maar geen duidelijk antwoord.
Sorry als ik je vraag verkeerd interpreteer, maar ik krijg het gevoel dat ik me op Goeie Vraag constant moet verantwoorden als ik gewoon een vraag stel.....? Dit is toch de bedoeling niet? Het is toch geen site om mensen zinvolle lessen in moraal te geven? Die dan meestal ook tot discussie leiden?
Dus laten we het bij de vraag houden, niet meer niet minder.
Dan heb je het antwoord op je vraag.
In het algemeen zit het in de marge, volg je een streng of minder streng dieet. Daarnaast zijn er ook in zuurdesem grote verschillen. Waarom vind je kiembroed trouwens niet lekker?
Soms is het hard, dat hoort niet, je hoort het broodje (want ze zijn klein) een beetje in te kunnen knijpen. Er zijn trouwens meer redenen om kiembrood te eten,
o,a, gluten en fytinezuur (dat zit er veel minder in) en daardoor neem je meer mineralen op uit die maaltijd. ps. je hoeft je niet te verantwoorden, je had het ook bij je 1e en laatste zin kunnen houden. ;-)
alleen is het wel heel eentonig. dus af en toe eens zuurdesem kunnen nuttigen zou leuk zijn. wordt sowieso een klus om dit te vinden zonder suiker: zelfs in brood van de heerlijke bakkerij "De Trog" bv is suikersiroop
en wat je ps betreft : hahahaha, ja, inderdaad :-D
Basisrecept zuurdesembrood
Ingrediënten:
500 gr meel
320 ml lauw water
2 theelepels zout
eventueel 1 eetlepel olie
zuurdesem Kiembrood hoort eerder zacht (beetje klef) te zijn, wel zeer compact.
Als het hard is kan roosteren inderdaad helpen.
Ik heb een tijd speltkiembrood gegeten, dat was ook af en toe te hard en droog en dan niet lekker.
Sinds de spelt oogst niet helemaal goed gegaan is o.i.d. en speltkiembrood zeer slecht leverbaar eet ik helemaal geen brood meer.
Geen idee hoe je daar bij komt, misschien eerst even googlen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phytic_acid
Ik ga ervan uit dat 20% een serieus Mg tekort heeft en ruim 80% ver onder optimaal zit.
Persoonlijk ken ik 2 mensen die zonder magnesium supplementen slaapmiddelen nodig hebben.
Miepen over dubbelblind slaat dan nergens op.
Jij kent niemand die ..
Ik twee die..
Niks meer niks minder. leg het maar uit hoor.
Succes!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.