Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is stevia? En is het gezond?

Ik drink net een glas van Roos Vicee Multi Vit Stevia Fruitmix en ik vraag mij af wat stevia precies is. Ik heb al een beetje rondgekeken en ben erachter gekomen dat steviolglycosyden de vervanger is van aspartaam. Maar wat is dat dan? En is het wel gezond? Kan het iets met je lichaam doen, zoals aspartaam dat ook kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Leuk de vraag over Stevia, want ik heb de plant in een pot achter in mijn tuin staan.
En snoep er iedere dag een paar blaadjes van.
In de blaadjes van deze plant zit een stof die we als suiker ervaren, maar het niet is.
Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, waar steeds vaker negatief over geschreven wordt.
Stevia een natuurlijke zoetstof.
De Stevia die je in de winkel koopt, zit heel erg veel vulstoffen.
Dat moet ook wel, anders kan je het onmogelijk doseren, omdat het een paar honderd keer zoeter is dan gewone suiker.
Juist die vulstoffen komen nu en dan negatief in het nieuws en zouden weer ongezond voor ons zijn.
Men zegt, dat de groene Stevia het beste is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stevia is een van nature zoete plant, die geen calorieën of koolhydraten bevat. De uitzonderlijke zoetkracht van de stevia-plant is te danken aan bestanddelen (steviolglycosiden) die van nature in de bladeren aanwezig zijn, zoals stevioside en rebaudioside A (Reb A). Reb A is het puurste en zoetste extract van de plant met een zoetkracht die 200 tot 300 keer groter is dan die van suiker. Reb A bevat van nature geen calorieën en is niet synthetisch of het resultaat van een chemische reactie.
fremar
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing