Hoeveel vitamine A zit er in 100 gram rauwe wortel?
Ergens las ik dat er in 100 gram wortel 1,5 mg vitamine A zit? Maar ik begrijp ook dat een wortel betacaroteen bevat wat in ons lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Mogelijk is er dus een verschil tussen hoeveel vitamine A er in de wortel zit en hoeveel vitamine A de wortel ons aan het eind van de vertering heeft opgeleverd?
Hoeveel vitamine A levert een wortel ons dan op?
En wat zijn nog andere groenten en fruit waar extra veel vitamine A in zit (of ons opleverd) en hoeveel zit daar per 100 gram aan vitamine A (in wording) in?
Ik dacht dat het zonder vet niet opneembaar is. (A D E en K zijn alleen in vet oplosbaar en zonder vet niet op te nemen door je darmen)
Maar het zou goed kunnen dat er ook andere redenen zijn.
Er bestaan dus geen (goede) plantaardige bronnen.
Wil je vit A neem dan lever, vis en boter. (boter=roomboter)
Als ik nergens een rekenfout maak:
100 gram gekookte wortel levert voldoende beta-caroteen en alfa-caroteen voor 850 microgram vitamine A, dus vrouwen hebben voldoende aan 85 gram gekookte wortel per dag en mannen aan 110 gram gekookte wortel.
Gekookte bataat (zoete aardappel) levert per 100 gram voldoende beta-caroteen voor 790 microgram vitamine A, dus vrouwen hebben voldoende aan 90 gram bataat en mannen aan 115 gram.
Gekookte boerenkool levert per 100 gram voldoende beta-caroteen voor 680 microgram vitamine A, dus vrouwen hebben voldoende aan 105 gram en mannen aan 135 gram.
Dat vind ik zelf wel haalbare hoeveelheden. Ik vind vitamine A wel iets om op te letten, maar absoluut niet iets dat onmogelijk is om via groente te doen.
ik keek (bewust maar een beetje flauw) alleen naar vit A. Als ik hier het laatste stukje lees, is er geen zekerheid over het alleen via caroteen verkrijgen van Vit.A.
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/beta-caroteen/
(plusjes bij de antwoorden, want dat was wel waar de vraag op doelde)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.